In de eerste maand van 2020 zagen retailers hun online omzet met 9,9 procent toenemen. De omzet van webwinkels steeg iets harder, met 10,3 procent.
Dat blijkt uit de maandelijkse detailhandelscijfers van het CBS. Opvallend is dat de online omzet van multi-channelers met 9,4 procent steeg, terwijl dit in eerdere maanden veel hoger lag. Zo steeg de online omzet van multi-channelers in 2019 nog met 21 procent. Bij multi-channelers is de verkoop via internet een nevenactiviteit.
De omzet van de gehele detailhandel nam in januari met 3,7 procent toe, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
De online omzet zou nog wel eens heel hard kunnen gaan stijgen nu mensen geadviseerd worden om thuis te blijven.
Tenzij, er niet uitgeleverd kan worden door leveranciers en fabrikanten.
Voor online marketing is deze crisis een grote pluspunt geweest. Net als veel mensen, moest ik ook verplicht thuis blijven. Ik was genoodzaakt om online te winkelen en ook andere telecomzaken te doen. Hierdoor krijgen bedrijven als Oxxio veel meer bezoekers, waardoor de online omzet sterk zal toenemen.