Twinkle | Digital Commerce

Webshop Hooghoudt na een halve dag weer uit de lucht

2020-02-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:20

De webshop van distilleerderij Hooghoudt heeft het amper een halve dag volgehouden. De drankproducent heeft de shop offline gehaald, nadat er kritiek kwam op Facebook.

Gisteren lanceerde de producent de webshop, nadat het eind vorig jaar aankondigde met directe online verkoop te beginnen. Een bericht van Hooghoudt op Facebook zorgde gisteren echter voor zoveel commotie onder met name slijters, dan het bedrijf zich genoodzaakt zag om tien uur later een bericht te posten dat de webshop offline was gehaald. Sindsdien staan bezoekers voor een dichte digitale deur.

Boze reacties

Slijters die de dranken van Hooghoudt verkopen, zijn namelijk totaal niet te spreken over de stap van Hooghoudt. Zij zien de webshop als kanaal van Hooghoudt om met aangesloten slijterijen te concurreren. Zo reageert één van hen: ‘Mooi, dan kan eindelijk al dat incourante spul er uit. Kunnen we ruimte maken voor leveranciers die wel met de slijters willen samenwerken.’

In eerste instantie reageerde Hooghoudt daar nog op met zalvende woorden. Zo werden de slijters gerustgesteld door aan te geven dat het slijterskanaal ‘de hoogste prioriteit heeft’. Maar blijkbaar ontving het bedrijf zodanig veel negatieve reacties dat het enkele uren later besloot de stekker uit de shop te trekken. Met het volgende bericht als gevolg:

De lancering van onze webshop maakt veel reactie los bij onze gewaardeerde partners. We hebben daarom besloten om deze offline te halen zodat we eerst met open vizier de dialoog aan kunnen gaan.

Hooghoudt gaat nu in gesprek met de slijters. Het is niet bekend of de shop daarna weer online zal komen.