Twinkle | Digital Commerce

Partners goed voor 47 procent van handelsomzet bol.com

2020-02-12
1000562
  • [nieuws]
  • 1:32

Bol.com zag zijn handelsvolume vorig jaar toenemen van 2,1 naar 2,8 miljard euro. Een groei van een derde dus. Partners waren vorig jaar goed voor net niet de helft van de verkopen.

In 2018 lag dit percentage nog een stuk lager, blijkt uit de presentatie (PDF) van de jaarcijfers van moederbedrijf Ahold Delhaize. Dat jaar waren partners nog goed voor 40 procent van de handelsomzet, het afgelopen jaar 47 procent.

Daarmee loopt bol.com voor op de verwachting van Ahold. Tijdens de Capital Markets Day eind 2018 stelde het moederbedrijf als doel voor bol.com om in 2021 een handelsvolume van 3,5 miljard euro te behalen, met een partneraandeel van meer dan 45 procent. Dat laatste is twee jaar eerder dus al behaald. Volgens Ahold Delhaize ligt bol.com op koers om de omzetdoelstelling te behalen.

In het vierde kwartaal namen de verkopen bij bol.com met 28,7 procent toe. Dat is iets meer dan de groei van de online verkopen van Ahold in Nederland.

Meer cijfers over bol.com deelt Ahold niet. Gisteren schreef het FD over mogelijke terughoudendheid van Ahold betreffende bol.com om Amazon niet wijzer te maken. Die terughoudendheid is niet echt terug te zien. Het aantal cijfers dat Ahold nu deelt over bol.com, is namelijk in lijn met die van vorige jaren.

Wat het concern nog wel wil delen over bol.com’s prestaties in 2019 is een ‘positieve’ brutowinst (EBIT). Hoe positief dat is, wordt dan weer niet gemeld. En het is natuurlijk ook de vraag hoeveel en of er wat onder de streep overblijft.

Tegelijkertijd maakt Ahold bekend dat het stopt met de activiteiten van de Amerikaanse maaltijdbezorger Peapod in Midwest, die tak is goed voor een omzet van net geen honderd miljoen dollar. Het concern doet dat om zich meer te kunnen richten op het oosten van Amerika.