Twinkle | Digital Commerce

Kijkshop: 'We hebben geen aspiraties om winkels te openen’

2020-01-27
1000562
  • [interview]
  • 2:19

Na een stilte van bijna twee jaar is de naam Kijkshop weer in beeld in het Nederlandse retaillandschap. De formule keert terug als online speler, met een nieuwe eigenaar. ‘Wij willen absoluut geen cowboy zijn.’

De nieuwe eigenaar is ondernemer Konrad van den Bosch, die ook aan het roer staat van onder andere online warenhuis DirectSale. Hij heeft grote plannen met Kijkshop. Maar wie denkt dat het bekende Nederlandse merk straks weer op elke hoek van de straat te vinden is, komt bedrogen uit. ‘Wij hebben geen aspiraties om winkels te openen.’ Kijkshop gaat nu door het leven als pure player. Zonder eigen voorraad, als platform en zelf ook actief als verkoper op andere marketplaces. Van den Bosch: ‘Ga er maar vanuit dat de naam Kijkshop en het bijbehorende klantenbestand aan iedereen in de markt is aangeboden. Uiteindelijk kwam de destijds Zweedse eigenaar ook bij mij terecht. Ik heb toen nee gezegd omdat we met DirectSale in een groeifase zaten en de focus op dat platform wilden behouden. Maar mijn compagnons hebben mij overtuigd. Ze zeiden: “Je bent gek als je het niet doet. Want Kijkshop is een grote naam.”’

Oude naam, nieuw platform

Van den Bosch nam dus de naam Kijkshop over en bouwde er een gloednieuw platform omheen dat, net als DirectSale, via dropshipment werkt. Bestelde artikelen worden direct van de leverancier naar de consument gestuurd. Eén van die leveranciers is de nummer 47 van de Twinkle100, Bax Music. ‘Wij willen geen strijd tussen verschillende wederverkopers voor hetzelfde artikel’, vervolgt Van den Bosch. ‘Dus voor dj- en muziekproducten is Bax Music de enige aanbieder. En horloges bijvoorbeeld worden straks door Lucardi aangeboden, daar gaan we niet nog een Siebel aan toevoegen.’

Lokale retailhelden

Exclusiviteit is niet het enige aspect waarop de nieuwe Kijkshop wil winnen. Ook worden wederverkopers vaker en sneller uitbetaald dan elders gangbaar is. Verder heeft het platform innovatieve betaalmogelijkheden als achteraf betalen en betalen in termijnen. En ten slotte wil Kijkshop inzetten op lokale retail. Van den Bosch: ‘Elke stad heeft lokale retailhelden. Wij willen hun een plek bieden op ons platform. Dus kijk, klik, klaar maar ook kijk, klik en lekker naar de winkel. Wij zijn nu bezig om een functie aan onze site toe te voegen waarmee consumenten producten kunnen reserveren en in de lokale winkel af kunnen halen.’

Dit alles moet ervoor zorgen dat Kijkshop overeind blijft in de snel groeiende markt van de platforms. Het bedrijf gaat zijn assortiment ook aanbieden op bol.com en wil tevens graag via Amazon verkopen. Maar wat nou als de verkopers op Kijkshop ook via die platforms verkopen? Van den Bosch: ‘Als Bax Music dezelfde producten op bol.com aanbiedt, dan zullen wij die feed van Bax Music niet openzetten op bol.com. Dus er is geen sprake van overlap. Dat gaat uiteraard in overleg met alle schakels. Want wij willen absoluut geen cowboys zijn.’