Elektronicaketen MediaMarkt zal zijn uitgebreide assortiment straks alleen nog online aanbieden. Het plan is om het aanbod in de winkel in te krimpen, om ruimte te maken voor nieuwe services.
Dat blijkt uit een presentatie naar aanleiding van de jaarcijfers van Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt. Uit die cijfers blijkt dat Ceconomy het afgelopen boekjaar een omzet behaalde van zo’n 21,4 miljard. Dat is iets meer dan het jaar ervoor.
Maar onder de streep staat Ceconomy er al langere tijd wat slechter voor. Daarom moest het bedrijf al eerder zijn winstverwachting aanpassen. Achter de schermen is Ceconomy echter bezig om de strategie van MediaMarkt te wijzigen. Zo liet Ceconomy vorige week nog weten dat het veel kleinere winkels wil voor MediaMarkt. In die winkels moet het aanbod flink worden teruggeschroefd, blijkt vandaag. Volgens ceo Bernhard Düttmann biedt MediaMarkt straks niet meer 8.000 verschillende producten aan in de winkels, maar ongeveer 5.000. Online blijft het assortiment echter uitgebreid.
Ook wordt het personeel uitgerust met smartphones met daarop een speciaal ontwikkelde applicatie. Volgens Ceconomy kunnen ze klanten hiermee beter helpen.
Reparaties
In de winkels komt de focus te liggen op een geselecteerd aanbod en meer services. Zo wordt er volgens Duitse media ruimte gemaakt voor bijvoorbeeld smartphonereparaties en een ruimte waar computers in elkaar worden gezet. Ook is MediaMarkt bezig om de achterkant van zijn webshop een upgrade te geven. Hierdoor moeten de laadtijden een stuk korter worden. Het is niet bekend wanneer de nieuwe strategie in werking wordt gezet en of dit ook voor de Nederlandse markt geldt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
MediaMarkt: meer service in de winkels, aanbod online
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.