Onlangs kondigde Google de belangrijkste algoritme-update van de laatste vijf jaar aan: BERT. Vooral niet te verwarren met Google’s rich review update (of met deze Bert), waardoor er vaak geen sterren meer verschijnen in zoekresultaten. Maar wat is de BERT-update en wat betekent dit voor online retailers?
Tekst: Tim Heinen
Laten we beginnen met de betekenis van BERT. De afkorting staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. De update is volgens Google van invloed op gecompliceerde en lange zoekopdrachten die in een bepaalde context staan.
Begrip voor context
De optimalisatie is gericht op het verbeteren van het verwerken van spraakopdrachten. Vooral bij de op natuurlijke wijze geformuleerde spraakopdrachten van gebruikers. Via BERT is het zoekalgoritme in staat om nuances in de zoekopdracht te bespeuren en om woorden in de juiste context te plaatsen. Zo kunnen zoekopdrachten beter gematcht worden aan nuttige resultaten.
Vooral bij langere en complexere queries, waarin voorzetsels als ‘voor’ en ‘om’ een belangrijke rol spelen voor de betekenis, kan het algoritme nu beter de context van de woorden in de zoekopdracht begrijpen. Google-gebruikers kunnen hun zoekopdrachten nu op natuurlijke manier omschrijven en het moet (zoals altijd) betere resultaten opleveren.
Gebruik van trefwoorden
De meeste mensen zoeken naar bepaalde trefwoorden wanneer ze Google-zoekopdrachten gebruiken. Er wordt bijvoorbeeld gezocht op ‘Swot-analyse voorbeelden e-commerce’ in plaats van dat de zin op een natuurlijke manier wordt geformuleerd, zoals ‘Voorbeelden van swot-analyse in e-commerce’. Dit doen gebruikers omdat ze denken dat Google het op de eerstgenoemde manier beter kan verwerken. Dankzij BERT en zijn vermogen om natuurlijke taal te verwerken, ook wel Natural Language Processing (NLP) hoeft dit niet meer. Voorlopig geldt dit wel alleen voor Engelstalige zoekopdrachten.
Voice Search wordt belangrijker
‘Voice Search’ gaat een steeds grotere rol spelen en dat is Google niet ontgaan. Vandaar dat deze update heel logisch is. Tegen onze spraakassistent zeggen we namelijk niet 'Hey Google, swot-analyse voorbeelden e-commerce', maar 'Hey Google, laat me voorbeelden zien voor de swot-analyse in e-commerce'. Ook een woord als ‘nee’ moeten nu meer aandacht krijgen, omdat zo’n woord van groot belang is voor de context van een zoekopdracht en vaak gewoonweg genegeerd wordt door het zoekalgoritme.
Wat betekent BERT voor retailers en SEO?
Net als voor de update is het belangrijk om originele teksten op je website te plaatsen en hierin specifieke zoekopdrachten van zoekers te beantwoorden. Google begrijpt met deze update beter naar welk resultaat iemand op zoek is.
Voor retailers die hun SEO onder de loep nemen, is het belangrijk op de volgende punten te letten nadat de BERT-update ook is uitgerold in Nederland:
Schrijf niet voor zoekmachines en zorg voor unieke content:
Google vond dit al belangrijk, maar check toch nog eens of de content op je website uniek is. Geef je op je website ook antwoord op vragen waar de meeste mensen naar zoeken via Google? Vergeet daarbij niet dat je voor mensen schrijft en niet voor zoekmachines, het moet wel authentiek blijven.
Breng structuur aan:
Ook dit punt kom niet als een verassing, maar na BERT zal dit waarschijnlijk nog belangrijker worden. Kijk eens naar hoe de inhoud van je teksten op dit moment is georganiseerd. Kan het misschien wat logischer en kun je meer structuur aanbrengen? BERT zorgt er namelijk voor dat de context van je website meer bekeken zal worden. Een goede structuur verduidelijkt voor Google waar de informatie op je website over gaat en hoe deze geregistreerd moet worden.
Logische linkjes:
Met de BERT-update kijkt Google ook naar hoe logisch de interne linkstructuur van een website is opgebouwd. Zorg dat wanneer je linkt naar een pagina met aanvullende informatie, de content achter de link aansluit op de content van de pagina van herkomst.
Snel, sneller, snelst:
Google had al een voorkeur voor snelle websites, maar snelheid wordt nu nóg belangrijker. Hoe sneller je websitepagina’s laden, hoe sneller Google deze indexeert en hoe beter je SEO is.
Wanneer kun je BERT verwachten in Nederland?
9 december is BERT uitgerold. Besteed dus aandacht aan bovenstaande aandachtspunten. Je wilt natuurlijk wel on-top of the Google-zoekpiramide blijven.
Tim Heinen is country manager Benelux bij Trusted Shops
Dit is reeds al een week uitgerold. Hier meer info -> https://twitter.com/searchliaison/status/1204152379777650689
@Koen: Dank! We hebben het aangepast.