We streven naar aandacht, kliks, conversies en inkomsten. Deze middelen zijn schaars en zullen we moeten verdienen. Elke stap in de customer journey is een gevecht om aandacht. Competitieve optimalisatie is daarin een manier om je website te verbeteren.
Tekst: Ruben de Boer
Er is concurrentie sinds het begin der tijden. We concurreren met elkaar omdat de middelen waar we naar streven beperkt zijn. Online is dit niet anders, je merk wordt voortdurend vergeleken met concurrenten. Het is onvermijdelijk dat klanten die bij jou kopen ook bij andere partijen kopen.
Kijk naar de klantreizen die plaatsvinden op de website van je concurrenten en doe er je voordeel mee. Het analyseren van pagina's op websites van concurrenten is een goede manier om hun problemen en optimalisaties te achterhalen. De kans bestaat dat ze oplossingen of ideeën hebben gevonden waar je zelf nog niet aan hebt gedacht. De inzichten die je opdoet over die concurrenten kunnen nieuwe testconcepten zijn voor je eigen website. Misschien kun je met succes enkele oplossingen repliceren die zij op hun pagina's hebben geïmplementeerd.
Onderdeel van CRO
Competitieve optimalisatie pakt een uitdaging in de klantreis en kijkt hoe concurrenten het aanpakken. Dit resulteert in hypotheses die geprioriteerd en getest moeten worden. Het is hierbij belangrijk dat competitieve optimalisatie niet bedoeld is als een op zichzelf staande methode, het is onderdeel van een CRO-programma.
Voor competitieve optimalisatie zijn er drie vragen van belang:
1. Wie zijn je concurrenten?
2. Wat doen ze?
3. Hoe ga je dit toetsen?
1. Wie
De belangrijkste bron voor het vinden van je concurrenten zijn je klanten. Vraag hun wie je concurrenten zijn. Dit kan bijvoorbeeld via on-site polls, enquêtes, gebruikersonderzoek en chatbots.
2. Wat
Om de ‘wat’ te achterhalen kan competitief gebruikersonderzoek ingezet worden. Hier zijn twee verschillende vormen van:
- Directe vergelijkingstesten. Laat respondenten een (kleine) taak uit de klantreis voltooien op jouw website en die van de concurrentie.
- Geïsoleerde vergelijkingstesten. Laat respondenten een (kleine) taak uit de klantreis voltooien op één website (die van jou of die van de concurrent).
3. Hoe
Analyseer de highlights en opvallende verschillen. Highlights zijn facetten waar de concurrent het beter op doet. Opvallende verschillen zijn facetten die de concurrent volledig anders doet. Highlights en opvallende verschillen kunnen zitten in:
• structuur
• afbeeldingen en video’s
• teksten
• formulieren
• conversie-elementen
• call to actions en knoppen.
Voor elk inzicht dat je verkrijgt geldt: stel een hypothese op en test die op je eigen website, want de concurrent kan het ook helemaal verkeerd hebben.
Webanalisten.nl
Deze tekst is gebaseerd op een presentatie die André Vieira gaf tijdens Digital Data Tips Tuesday en is geschreven door Ruben de Boer, conversion manager bij Online Dialogue, voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is te lezen op https://anali.st/competitieveoptimalisatie.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Verbeter je website met competitieve optimalisatie
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.