Marktplaatsen bol.com en Marktplaats zijn op organisch vlak binnen Google zichtbaarder dan de traditionele bouwmarkten en tuincentra in de branche. Dit blijkt uit onderzoek van seo- en contentmarketingbureau Oak.
Oak onderzocht welk bedrijf momenteel het grootste (niet-betaalde) online marktaandeel binnen de tuin-en buitenlevenbranche heeft. Het vergeleek meer dan 500 websites (waaronder die uit de Twinkle100-lijst) en 2.500 zoekwoorden (zoekopdrachten met eigen merknamen van bedrijven zijn buiten beschouwing gelaten). Nederlanders plaatsen jaarlijks meer dan 34 miljoen zoekopdrachten binnen de tuin- en buitenlevenbranche. Bol.com haalt hiervan het meeste verkeer binnen, namelijk 5,59 procent.
De top-5
Terwijl bol.com dus ruim 5 procent van het jaarlijkse traffic voor zich te winnen, zijn retailers zoals VidaXL en Intratuin praktisch onzichtbaar, aldus het bureau. Dat geldt ook voor Praxis en Hornbach. Op de tweede plaats staat Marktplaats met 2,96 procent marktaandeel. Vergelijkingssite Beslist staat op de derde plek met 2,15 procent van het organisch verkeer. Op de vierde en vijfde plaats staan de retailers Hornbach en Kees Smit, met respectievelijk 1,75 procent en 1,66 procent van het traffic aandeel.
Meest gezocht
In de tuin- en buitenlevenbranche wordt er via Google het meest gezocht binnen de categorieën ‘tuinmeubelen’, gevolgd door ‘barbecues & tuinhaarden’ en ‘zonwering’.
Oak meldt in zijn whitepaper dat meerdere grote online spelers minder zichtbaar zijn binnen Google. Retailers als Praxis, Gamma, Karwei, Intratuin, Hornbach, Welkoop en VidaXL laten het volgens het bureau kansen liggen op organisch vlak.
Afzonderlijke categorieën
Het bureau analyseerde de online spelers ook in de afzonderlijke categorieën tuinmeubelen, barbecues & tuinhaarden en zonwering. zwembaden, bestrating & terras, tuingereedschap, tuinspeelgoed, tuinhout, bewatering en tuinverlichting). In vrijwel elke categorie weet bol.com de meeste (top)posities te pakken op belangrijke zoekwoorden in Google.
Kees Smit Tuinmeubelen
Een retailer die het in de categorie tuinmeubelen goed doet is Kees Smit Tuinmeubelen. Dit is de categorie met het meeste verkeer binnen de branche. Kees Smit staat op de tweede plaats met 4,87 procent van het marktaandeel organisch verkeer, terwijl het bedrijf een relatief laag aantal topposities in Google claimt.
Hoi,
Altijd leuk dit soort onderzoekjes maar heb wel mijn bedenkingen bij de betrouwbaarheid.
Er zijn maar weinig retailers die alle producten verkopen die jullie hebben onderzocht. Dan kom je natuurlijk al snel uit bij een Marketplace.
Verder ben ik benieuwd naar de set keywords die geanalyseerd zijn per cluster. Zo zou er volgens het onderzoek ca. 40.000 keer per maand gezocht worden op "vuurtafels". Er is geen keyword tool die ook maar in de buurt van dit aantal komt. Ook niet als je meervoud en enkelvoud zou samenvoegen en ook keywordtool.io niet. Verder clusteren jullie "tuinhuisjes" onder "tuinmeubelen" maar ik ken geen tuinmeubelspecialist die tuinhuisjes verkoopt. Dit doet mij vermoeden dat er nog meer zoekwoorden onterecht geclusterd zijn. Nogal logisch dat Bol.com en Marktplaats dan als winnaar uit de bus komen.
Ook valt me op dat jullie bij het zoekwoord "tuinmeubelen" op blz. 2 aangeven dat de toppositie in handen is van latour-lith.nl en op blz. 9 van tuinmeubelen.nl. En waarom gebruiken jullie bij het checken van de zoekwoorden meer- en enkelvoud door elkaar? Bij deze zoekwoorden is het (op een enkele uitzondering na) zo dat het leeuwendeel van het zoekvolume zit op de enkelvoudsvorm. Op zoekwoorden waar het meerendeel van het zoekvolume juist zit op de meervoudsvorm (tuinstoelen, hebben jullie weer de enkelvoudsvorm gecheckt.
Kortom, paar punten waardoor ik wat twijfels heb bij de betrouwbaarheid van dit onderzoek.
Ben benieuwd naar jullie reactie.
Jochem
Hi Jochem,
Bedankt voor de reactie en je scherpte op de data. Graag wil ik hier kort op je punten reageren.
Het klopt dat niet elke retailer exact dezelfde producten verkoopt. Het is dan ook een analyse van de hele branche, waarin alle relevante productcategorieën zijn meegenomen. Goede manier voor retailers om kansen tot uitbreiding van het assortiment te spotten, toch?
Tevens hebben we er bewust voor gekozen om tuinhuisjes in cluster tuinmeubelen terug te laten komen. Voor de analyse vonden we het onnodig om nog een aparte splitsing te maken voor tuinhuisjes, omdat ook een tuinhuis bij je andere tuinmeubelen op het gazon staat. Apart kan hier nog wel naar gekeken worden, maar niet in de scope van dit onderzoek.
Dan de keywords en zoekvolumes. Scherp gezien dat het zoekvolume bij keyword vuurtafels niet klopt. We hebben de data hierop aangepast en opnieuw alle keyword data gevalideerd. We zijn er van overtuigd dat dit een unicum is. Bovendien heeft dit geen impact op de verdeling van het marktaandeel in desbetreffend cluster. Oftewel: het heeft geen invloed op de uitkomsten van het onderzoek.
Het is ook goed om te vermelden dat alle volumes weergegeven in het onderzoek gebaseerd zijn op een keyword estimation tool. Je noemt hem al: keywordtool.io. Ook al zijn deze zoekvolumes een weerspiegeling van de realiteit, het blijven natuurlijk schattingen.
De vermelding van latour-lith op pagina 2 is een ander verhaal. Deze partij heeft inderdaad geen toppositie. Dit is met de opmaak van de pagina fout gegaan. De juiste rangorde staat zoals je aangeeft op pagina 9.
Daarnaast hebben we bewust de meervoud en enkelvoud van keywords samengevoegd en er maar één van gepresenteerd. Beiden vormen hebben namelijk dezelfde zoekresultaten in Google. Het maakt voor de berekening dus niet uit welke van de twee vormen vermeld staat.
Nogmaals bedankt voor de reactie. Mocht je nog meer vragen of opmerkingen hebben over het onderzoek, dan kun je mij bereiken op: walter.smet@oakisnow.com. Je bent ook van harte welkom voor een kop koffie!
Hartelijke groet,
Walter Smet
Ik kan beamen dat het in de tuinbranche niet eenvoudig is om in Google boven bedrijven als Bol, Coolblue maar ook een Gamma uit te komen in Google. Erg jammer omdat kleinere ondernemers op deze manier niet de kans krijgen hun expertise te uiten, terwijl wij juist veel meer kennis hebben van specialistische tuingereedschappen. Met mijn website (https://www.verticuteermachine.com/) merk ik dat hoog ranken bijna niet mogelijk is en dat betaalde advertenties te duur zijn. Zo wordt de markt naar mijn mening wel kapot gemaakt.