Twinkle | Digital Commerce

‘Bol.com heeft grootste online marktaandeel tuinbranche’

2019-11-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:37

Marktplaatsen bol.com en Marktplaats zijn op organisch vlak binnen Google zichtbaarder dan de traditionele bouwmarkten en tuincentra in de branche. Dit blijkt uit onderzoek van seo- en contentmarketingbureau Oak.

Oak onderzocht welk bedrijf momenteel het grootste (niet-betaalde) online marktaandeel binnen de tuin-en buitenlevenbranche heeft. Het vergeleek meer dan 500 websites (waaronder die uit de Twinkle100-lijst) en 2.500 zoekwoorden (zoekopdrachten met eigen merknamen van bedrijven zijn buiten beschouwing gelaten). Nederlanders plaatsen jaarlijks meer dan 34 miljoen zoekopdrachten binnen de tuin- en buitenlevenbranche. Bol.com haalt hiervan het meeste verkeer binnen, namelijk 5,59 procent.

De top-5

Terwijl bol.com dus ruim 5 procent van het jaarlijkse traffic voor zich te winnen, zijn retailers zoals VidaXL en Intratuin praktisch onzichtbaar, aldus het bureau. Dat geldt ook voor Praxis en Hornbach. Op de tweede plaats staat Marktplaats met 2,96 procent marktaandeel. Vergelijkingssite Beslist staat op de derde plek met 2,15 procent van het organisch verkeer. Op de vierde en vijfde plaats staan de retailers Hornbach en Kees Smit, met respectievelijk 1,75 procent en 1,66 procent van het traffic aandeel.

Meest gezocht

In de tuin- en buitenlevenbranche wordt er via Google het meest gezocht binnen de categorieën ‘tuinmeubelen’, gevolgd door ‘barbecues & tuinhaarden’ en ‘zonwering’.

Oak meldt in zijn whitepaper dat meerdere grote online spelers minder zichtbaar zijn binnen Google. Retailers als  Praxis, Gamma, Karwei, Intratuin, Hornbach, Welkoop en VidaXL laten het volgens het bureau kansen liggen op organisch vlak.  

Afzonderlijke categorieën

Het bureau analyseerde de online spelers ook in de afzonderlijke categorieën tuinmeubelen, barbecues & tuinhaarden en zonwering. zwembaden, bestrating & terras, tuingereedschap, tuinspeelgoed, tuinhout, bewatering en tuinverlichting). In vrijwel elke categorie weet bol.com de meeste (top)posities te pakken op belangrijke zoekwoorden in Google.

Kees Smit Tuinmeubelen

Een retailer die het in de categorie tuinmeubelen goed doet is Kees Smit Tuinmeubelen. Dit is de categorie met het meeste verkeer binnen de branche. Kees Smit staat op de tweede plaats met 4,87 procent van het marktaandeel organisch verkeer, terwijl het bedrijf een relatief laag aantal topposities in Google claimt.