Pixelfarm maakte ongevraagd een nieuw ontwerp voor Marktplaats.nl, dat sinds de start steeds slechts kleine visuele wijzigingen heeft ondergaan. Als het aan Pixelfarm ligt, gaat de handelssite grondig op de schop.
Pixelfarm hield de kleurstelling en bepaalde branding-elementen in tact, maar het bureau uit Barendrecht onderwierp Marktplaats.nl verder aan een ware metamorfose. In het voorstel zijn met name foto’s en de zoekfunctie veel prominenter geworden dan nu het geval is:
Productpagina
Op zijn website legt Pixelfarm uit welke overwegingen tot welke keuzes hebben geleid, onder andere op het gebied van navigatie en mobiele optimalisatie. Hieronder ziet u een schets van een productpagina nieuwe stijl:
Badges
Pixelfarm zet door middel van badges (à la Foursquare) in op gamification: verkopers kunnen punten verdienen op basis van onder andere verkoopstatistieken en de kwalitiet van productfoto’s. Het systeem zou shoppen op Marktplaats.nl goedkoper en veiliger moeten maken.
Marketing
Creative director Stephan de Graaf beschouwt het onofficiële redesign van Marktplaats als een staaltje inbound marketing: 'We weten dat Marktplaats zijn site in het nieuw wil steken. Dit is een project om te laten zien hoe het beter kan. We zijn helemaal los gegaan en uitgegaan van wat we zelf graag zouden willen zien. Of dat aansluit bij de ideeën van Marktplaats weten we niet.'
Ik denk dat ze dit omzet gaat kosten. Mensen zijn compleet gewend aan het huidige ontwerp. Daar moet je simpelweg niet zoveel aan veranderen. Kijk eens naar wat er met Hyves gebeurd is toen ze alles omgegooid hebben.