Twinkle | Digital Commerce

‘Gebruik Amazon ook als marketingkanaal’

2019-10-22
1000562
  • 1:28

Tuurlijk, sales zijn belangrijk. Maar vergeet niet, als je via Amazon verkoopt, dat platform ook in te zetten als marketingkanaal.

Dat was de boodschap die Helmut Rieder, ceo EMEA bij Wunderman Thompson Commerce vandaag had tijdens MagentoLive Europe 2019 in de RAI in Amsterdam. Content is daarin een belangrijk aspect. De meerderheid van het verkeer naar Amazon komt momenteel via de smartphone. Maar op de smartphone is de lay-out van een productpagina heel anders dan bijvoorbeeld op de desktop, waar er meer ruimte is voor tekstuele content.

Beeld wordt dus steeds belangrijker, stelt Rieder. Maar ook de manier waarop je jouw bedrijf presenteert. Bijvoorbeeld door Amazon A+ Content. ‘Dat is een “website on its own”, gebruik de banner bijvoorbeeld om je brand te promoten, gebruik content om klanten te verwijzen naar de juiste producten’, aldus Rieder. ‘Maar bovenal: help ze en maak het ze gemakkelijk.’

Dat laatste kun je bijvoorbeeld ook doen door de juiste producten in de juiste categorieën te plaatsen. Dat lijkt logisch, maar volgens Rieder worden door markplaats dealers op Amazon ongeveer de helft van de producten aan de verkeerde productcategorie toegewezen. Volgens Rieder geven markplaats dealers over het algemeen niet om het listen van hun producten. Daar liggen dus kansen, want het is zeker van belang, stelt hij.

Reviews

Ook het belang van reviews kwam tijdens de presentatie aan bod. Zo stelt Rieder dat retailers veel beter moeten luisteren en actie moeten ondernemen naar aanleiding van die reviews (‘Look at and act to reviews’). Hoe meer reviews, hoe meer consumenten op het product afkomen. Door ook daadwerkelijk wat te doen met de gegeven feedback via de review, geef je de klant het idee dat er naar hem geluisterd wordt. Daarnaast biedt het vaak waardevolle informatie, die je weer kunt gebruiken om je product en brand te verrijken en promoten.