Twinkle | Digital Commerce

'MKB onvoldoende op de hoogte verbod prijsafspraken'

2019-10-01
1000562
  • 1:29

17 procent van de kleinere Nederlandse bedrijven geeft aan best met de concurrent te willen overleggen over welke klantprijs zij zullen hanteren. Dit blijkt uit onderzoek van bureau Panteia in opdracht van waakhond ACM.

Onderlinge prijsafspraken mogen niet, maar gebeuren wel. 83 procent van de ondervraagde kleinere bedrijven (minder dan 20 werknemers) zegt de regels na te willen leven, bij bedrijven met meer dan twintig werknemers is dat 82 procent.

Aantal bedrijven waarbij sprake is van hoge nalevingsbereidheid (%), naar grootteklasse

Niet altijd bewuste overtredingen

Het is niet zo dat bedrijven bewust de regels overtreden om voordeel te behalen. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven niet altijd weten wat de regels zijn. 40 procent is ervan op de hoogte dat er geen afspraken mogen worden gemaakt over het niet afpakken van elkaars klanten. Slechts 57 procent weet dat concurrenten niet met elkaar mogen praten over offertes. 66 procent van de bedrijven weet niet of nauwelijks dat prijsafspraken niet mogen.

Concurrentieregels gelden voor alle bedrijven

ACM geeft aan dat MKB-bedrijven het slechtst op de hoogte zijn van de regels.  ACM: ‘Sommige MKB’ers denken dat de concurrentieregels alleen voor multinationals gelden.’ Maar de concurrentieregels gelden voor alle bedrijven.

De onkunde binnen het MKB over de regels is aanleiding voor toezichthouder Autoriteit Consument en Markt de voorlichtingscampagne 'Stop Kartels, voorkom een boete' te starten.

Boetes voor het maken van prijsafspraken kunnen oplopen tot maximaal 40 procent van de omzet. Leidinggevenden kunnen persoonlijk aansprakelijk worden gesteld, en boetes tot 900.000 euro ontvangen.

ACM-bestuursvoorzitter Martijn Snoep geeft aan dat de schade van concurrentievervalsing miljoenen euro's per jaar bedraagt.

Aan het onderzoek (pdf) deden verkopers van 2.125 Nederlandse bedrijven mee.