Twinkle | Digital Commerce

Pakketbezorger levert gemiddeld 38 keer per dag iets af

2019-08-02
1000562
  • 1:37

Van alle ritten die bedrijfsbestelwagens vorig jaar maakten, komen bezorgbusjes van post- en pakketbedrijven het vaakst bij de consument aan de deur. Zo’n 37,4 procent van het aantal stops bij particulieren wordt door deze bezorgbusjes gedaan.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS, die zijn samengesteld in opdracht van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid Bestelauto’s. Na de bezorgbusjes komen servicediensten het vaakst aan de deur, namelijk 36,1 procent van het aantal stops, gevolgd door bouwvervoer (14,4 procent) en goederenvervoer (12,1 procent).

Bezorgbusjes binnen post- en pakketvervoer maken volgens het bureau gemiddeld 25 stops per dag. Pakketvervoerders stopten zelfs gemiddeld 38 keer per dag. Servicediensten stopten gemiddeld bij 4 adressen.

Het aandeel vervoerd gewicht was bij post- en pakketbusjes echter maar 2,3 procent. Bij servicebusjes was dat aandeel (57,7 procent) aanzienlijk hoger.

Ook berekende het bureau waar de pakketbusjes dan zoal stoppen. Bijna tweederde van de in totaal 176 miljoen stops door bezorgbusjes in post- en pakketvervoer vindt plaats bij particulieren. 30 procent van de stops is bij zakelijke adressen en de overige 5 procent bij afhaalpunten. Echt efficiënt zijn die ritjes echter niet, aangezien bij de stops bij particuliere adressen meestal slechts één pakketje wordt bezorgd, terwijl bij zakelijke stops of afhaalpunten vaak meerdere pakketjes worden afgeleverd.

Elektrische busjes

Wat verder opvalt is dat slechts 0,1 procent van het totaal vervoerde gewicht door elektrische bestelwagens wordt getransporteerd. Onbegrijpelijk, stelt Walther Ploos van Amstel, Lector City Logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam in gesprek met BNR. ‘Het gaat tergend langzaam. In 2025 gaan veertig steden op slot voor voertuigen die niet elektrisch rijden, dus het is onbegrijpelijk dat het nog niet van de grond komt.’ Volgens Ploos van Amstel valt er echter wel wat voor te zeggen dat veel, vooral kleine, ondernemingen nog niet op elektrisch aangedreven bezorgwagens overstappen, aangezien het aanbod op dit moment nog niet zo groot is, en het nu dus een relatief grote kostenpost is.