Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse consumenten kochten voor 390 miljoen bij Europese webshops

2019-07-25
1000562
  • [nieuws]
  • 1:52

In het eerste kwartaal van dit jaar gaf de Nederlandse consument ongeveer 390 miljoen euro uit (exclusief btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode in 2018. Dit meldt het CBS.

In vijf jaar zijn de online aankopen bij Europese webwinkels met ruim 150 procent gegroeid. CBS baseert zijn gegevens op lopend onderzoek. Het gaat bij de omzet van Europese webshops om online aankopen van producten door Nederlandse consumenten bij bedrijven buiten Nederland die zijn gevestigd in de Europese Unie.

CBS meldt dat de cijfers berekend zijn volgens een methode die nog in ontwikkeling is en ze zijn voorlopig. Die methode houdt in dat online aankopen bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie berekend worden uit de btw-aangiften.

Internetverkopen Nederlandse webwinkels hoger

De internetverkopen van in Nederland gevestigde webshops waren in het eerste kwartaal van 2019 bijna 17 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2018. Meer dus dan bij Europese webshops.

Bij de Nederlandse internetverkopen maakt CBS onderscheid tussen pure players en ‘multichannelers’, winkels waarvan online verkoop niet de hoofdactiviteit is. De omzet van pure players in Nederland was in het eerste kwartaal van 2019 ruim 12 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Ter vergelijking, bij de Nederlandse multichannelers was de online omzet bijna 24 procent hoger.

Relatief klein deel

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

In de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org en GfK is te zien dat de cross-border aankopen in Nederland lager uitvallen dan dit Europese gemiddelde. In 2018 kochten vijf miljoen Nederlandse consumenten voor 880 miljoen euro aan producten en diensten bij buitenlandse webshops, een aandeel van een kleine 4 procent. Thuiswinkel.org: 'Nederlanders die online weleens iets over de grens kopen, doen dat het meest bij Chinese webshops, gevolgd door webwinkels uit Duitsland en Groot-Brittannië.'

CBS schrijft dat het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels voor consumenten niet altijd goed is te zien. Webshops zijn vaak in meerdere talen te vinden en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben, zoals bijvoorbeeld Zalando.