Twinkle | Digital Commerce

Waarom jouw e-commerceplatform API-first moet zijn

2019-06-20
1000562
  • [branded content]
  • 2:32

API staat voor application programming interface. Maar wat is het precies? En waarom is deze techniek tegenwoordig onmisbaar in e-commerceplatformen? Dat leggen we in deze blog uit.

Boodschapper

Wat doe je als je iets wil bestellen in een restaurant? Juist, je roept de ober, die jouw bestelling opneemt en overbrengt aan de keuken. In dit voorbeeld ben jij de verzender, is de keuken de ontvanger en is de ober de boodschapper (de API) die het verzoek overbrengt aan de keuken (het systeem). Kortom: een API maakt de koppeling tussen twee systemen of applicaties, waardoor ze veilig en eenvoudig met elkaar data kunnen uitwisselen. In het geval van een e-commerceplatform zorgen API’s bijvoorbeeld dat een product in een winkelmand terechtkomt. En dat betalingsapps, zoals iDEAL, automatisch openen als een klant alle stappen heeft doorlopen en wil betalen.

Flexibiliteit

Een van de belangrijkste voordelen van API’s is dat ze zorgen voor flexibiliteit en de ruimte geven voor innovatie. Je kunt API’s namelijk inrichten zoals je zelf wil. Handig, want dat betekent dat je als retailer kunt meebewegen met alle veranderingen in de markt. Iets wat onmogelijk is met oudere platformen die met één code aan elkaar vastzitten. Daarnaast gebruiken steeds meer applicaties en systemen door de opkomst van internet of things (IoT) API’s om data te ontvangen en versturen. Grote kans dus dat als je als retailer geen API’s gebruikt, jouw systeem niet kan communiceren met apparaten van gebruikers en belangrijke applicaties. Zonde, vooral omdat consumenten steeds vaker via apps en zelfs met hun stem op internet aankopen kunnen doen.

Maar alleen API’s gebruiken, is niet genoeg. Een e-commerceplatform moet API-first zijn, zoals dat van commercetools. Waarom? Simpel, als het hele systeem communiceert via API’s praat iedereen dezelfde taal. Ook zitten er geen losse codes of andere verstoringen tussen, die de boodschappers (de API’s) in de war kunnen brengen. Bovendien is het makkelijker en gestructureerd werken voor developers, wat betekent dat het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten sneller gaat en de time-to-market korter is.

Makkelijk te gebruiken

De API’s werken op het commercetools-platform samen met microservices. Dit zijn kleine, standalone applicaties – een soort legoblokjes – die individueel kunnen worden ontworpen en ingezet: van winkelwagens tot betaalsystemen en geavanceerde zoekfuncties. Door deze samenwerking is het mogelijk voor iedereen die betrokken is bij de site of webshop – van productowners tot de marketingspecialist – zijn eigen stukje te beheren. Dit creëert een breed draagvlak binnen de organisatie en verschuift de workload van de IT-beheerders naar de eindgebruikers. Het enige wat de IT’ers hoeven te doen – na de ontwikkeling en implementatie – is een oogje in het zeil houden.

Kortom: een e-commerceplatform dat API-first is, opent voor retailers veel deuren. API’s zorgen niet alleen voor flexibiliteit, maar ook voor innovatie en mogelijkheden om meer draagvlak binnen de organisatie te creëren. En het belangrijkste: alles communiceert met elkaar als een goed geoliede machine.

De API’s van commercetools zijn onderdeel van de Speed of MACH-formule: Microservices, API-first, Cloud-native en Headless. Dit zijn de vier pilaren die commercetools uniek maakt in Nederland en in de rest van de wereld. Weten hoe API’s en de Speed of MACH jouw business kunnen versterken? Bezoek de commercetools-website of neem contact op met zijn accountmanagers.