Twinkle | Digital Commerce

‘Voor conversational commerce heb je zelf geen app nodig’

2019-06-19
40322268
  • [events]
  • 1:32

Met WhatsApp Business en Apple Business Chat hebben bedrijven er klantcontactmogelijkheden bijgekregen. ‘Zo kun je mensen bereiken waar ze toch al zijn.’

Daarop wees Jan Saan, CTO van CM.com, vanmiddag op Where Marketing Meets Service. Hij sprak in DeFabrique over services annex kanalen voor rich communication.

Met de zakelijke mogelijkheden die populaire contactkanalen tegenwoordig bieden, kunnen bedrijven laagdrempelig communiceren met klanten, zonder dat ze zelf apps met bijvoorbeeld chat-of messaging-functionaliteit hoeven te lanceren. ‘WhatsApp installeren is zo’n beetje het eerste wat mensen doen als ze een nieuwe telefoon krijgen, daarop staat vaak sowieso al de berichten-app van Android die zakelijke mogelijkheden biedt. Natuurlijk hebben eigen apps zo hun voordelen, zeker voor bedrijven met een zekere omvang, maar je hoeft helemaal geen app te starten om één op één met klanten te communiceren.’

Ook Apple biedt bedrijven tegenwoordig een koppeling om via iMessage te converseren met klanten. Saan verwacht dat text messaging en voice aan de voorkant naar elkaar toe groeien: ‘Maar typen zal altijd naast praten bestaan, je gaat hier in de zaal nu bijvoorbeeld geen stemcommando geven.’

In-channel payments

Saan stipte verder onder andere aan dat 5 miljard mensen op deze wereld maandelijks gebruik maken van berichtendiensten. Alleen op Facebook en zusterplatforms Instagram en WhatsApp worden dagelijks al 100 miljard boodschappen verstuurd. Ook zei de CTO dat zo langzamerhand de helft van alle online consumentenbestedingen op mobiele devices wordt gedaan.

Aldus voorspelt Saan een grote toekomst voor in-channel payments. ‘Transacties afhandelen via die rich media channels, zoals KLM bijvoorbeeld doet op WeChat, dat wordt de crux. Wist je dat 90 procent van de WeChat-gebruikers WeChat Pay gebruikt? Door Apple Pay (onlangs geland in Nederland, red.) te combineren met Apple Business Chat wordt het hier nu ook allemaal echt leuk. Geen pop-ups meer, geen random-readers en dat soort ellende, gewoon je vingerafdruk en klaar.’

Lees ook: WhatsApp wordt productetalage (24 mei 2019)