Twinkle | Digital Commerce

Dunion is meer dan een marketingkantoor

2019-04-16
1000562
  • [branded content]
  • 4:56

Toen Bill Duin geen partij kon vinden die alle marketingactiviteiten van zijn webwinkel op zich kon nemen, heeft hij maar besloten om het zelf te gaan doen en is hij, samen met zijn broer Randy, Dunion gestart. Door de opgebouwde expertise kan het online marketingbureau alle klanten volledig ontzorgen. Er worden bijvoorbeeld partnerships aangegaan met externe partijen, zodat innovatie altijd wordt gewaarborgd. Zo krijgt de klant altijd de beste service en worden altijd de beste mogelijkheden geboden, waarbij hard werken en eerlijkheid altijd voorop staat.

Bill Duin is een bezige bij. Hij runt de webwinkel Podobrace, (online) marktleider in de Benelux en Duitsland op het gebied van braces, inlegzolen, compressiekousen en andere medische hulpmiddelen, is mede-eigenaar van web- en reclamebureau Qstylez en daarnaast is hij druk met zijn online marketingbedrijf Dunion. Laatstgenoemde onderneming is Duin gestart nadat hij met te veel partijen moest schakelen om de marketing van Podobrace op orde te krijgen. ‘Op een gegeven moment werkte ik met vier marketingbedrijven die allemaal iets anders deden’, zegt Duin. ‘Ik moest steeds hetzelfde verhaal vertellen en steeds weer uitleggen wat ik precies wilde. Daarom wilde ik het met Dunion anders doen. Wij bieden marketing van A tot Z. Alle middelen die we bij Podobrace testen, brengen we gelijk in praktijk met Dunion. Wij zijn dus constant op twee borden tegelijk aan het schaken, en daar plukken onze klanten vervolgens de vruchten van.’ De cijfers van Podobrace bewijzen dan ook dat de methoden van Dunion werken. De conversieratio van Podobrace is 11,9 procent, terwijl het gemiddelde van alle branches tussen de 3 en 4 procent schommelt. ‘Bij Podobrace voeren wij heel veel A/B-testen uit en met die kennis proberen we ook onze klanten te helpen. Wij proberen altijd mee te denken, en dan niet alleen met betrekking tot marketing, maar ook over de website en lay-out, gaat Duin verder. ‘Wij willen een partner zijn, dus niet alleen een bedrijf waar je marketing mee doet.’

Marketingpartner van bol.com

Zowel Podobrace als Dunion is een echt familiebedrijf. Duin startte Podobrace in 2011 samen met zijn vader, en bij Dunion is zijn broer Randy “de uitvoerende kracht en de echte vakman”, zoals Duin dat zegt. ‘Ik vind het familiegevoel heel belangrijk. We doen het met z’n allen. Dat is denk ik de kracht. Als je mensen de aandacht en waardering geven die ze verdienen, dan krijg je dat terug.’ Het vier jaar geleden opgerichte Dunion heeft onder andere een expertise opgebouwd op het gebied van verkopen via bol.com. Nadat Podobrace door de inspanningen van Dunion in zeer korte tijd een omzetstijging van 500 procent realiseerde en een van de bestverkopende partners binnen bol.com werd, kreeg Duin een uitnodiging om te gaan praten met het partneradviesteam van bol.com. Dat heeft ertoe geleid dat Dunion geselecteerd is als een van de zeven marketingpartners van de Twinkle 100-aanvoerder. ‘Door onze kennis en ervaring met Podobrace hebben we onder andere een unieke samenwerking met bol.com’, zegt Duin daarover. ‘ Wij kunnen onze klanten alles bieden, van het maken van een website, het binnenhalen van leads, tot het verhogen van de verkoop via alle Europese marketplaces, waaronder dus ook bol.com. Bol.com is enorm en biedt voor webwinkels ontzettend veel kansen, waardoor er ook weer meer budget wordt gecreëerd om andere marketingkanalen te gaan gebruiken en op deze manier nog meer groei te realiseren.’

Meedenken met de klant

Sinds kort is Dunion een samenwerking aangegaan met Retail Rocket, een partnership waar nu al rijkelijk de vruchten van worden geplukt. Retail Rocket analyseert data waardoor Dunion klanten gepersonaliseerd kan benaderen, legt Duin uit. ‘De producten die we aanboden waren niet per se de producten waar klanten behoefte aan hadden, en daar wilden we verandering in brengen. Maar het gaat niet alleen om het realiseren van meer sales. Mensen die een brace voor bijvoorbeeld hun kruisbanden hebben gekocht, krijgen dan nu ook een video met een behandelplan om hun kruisbanden te versterken. We willen meedenken met de klant en hen afhelpen van hun klacht. Het gaat echt niet alleen maar om relevante kortingen geven en het sturen van gepersonaliseerde mailings.’ Voor Duin is Retail Rocket een “ideale partner”, onder meer omdat het bedrijf werkt op basis van no cure, no pay. ‘Alle programmeurskosten zijn voor hun rekening en ze hanteren ook geen abonnementskosten. Onze gemiddelde orderwaarde is met 15 procent gestegen en de omzet is dankzij hun met tien-tallen procenten omhooggegaan. Daar komt bij dat alleen over de producten die via hun systeem zijn verkocht een percentage wordt afgedragen, over alle andere verkopen niet.’ 

Snelle service en advies op maat

Duin is iemand die, zoals hij zelf zegt, “groots droomt”. Niet alleen wil hij met Dunion (online) winkels helpen met het realiseren van meer omzet, ook met Podobrace toont de Volendamse ondernemer veel ambitie. Dit jaar nog wil hij een fysieke winkel openen en wordt uitgebreid van twaalf naar zeventien landen, waaronder het Midden-Oosten. Ook heeft Duin een grote Europese webshop overgenomen die hij opnieuw als online sportplatform wil lanceren in vijftien landen. Duin werd dan ook niet voor niets verkozen tot ondernemer van het jaar door zowel het IBEV als de VOWA. ‘Dat is een ontzettend mooi compliment, maar mijn collega’s verdienen alle credits, zij zijn de absolute motor. Wij doen dit echt samen. Klanten kunnen o.a. altijd met onze fysiotherapeuten chatten, mailen of bellen. Daarom willen we ook winkels gaan openen. Mensen die iets bij ons kopen hebben doorgaans een medisch probleem waar ze zo snel mogelijk van af willen. Dat werd ook gelijk duidelijk toen we begonnen met same day delivery via Trunkrs, want ook toen kregen we gelijk een boost in de omzet. In de winkel zouden onze klanten de producten dan rustig kunnen uitproberen en gelijk bestellen. Ze krijgen het product dan dezelfde dag nog in huis en hoeven dan niet met bijvoorbeeld een zware rollator de winkel uit te lopen. Mensen zijn niet meer gewend om online deze zorg en service te krijgen die ze vroeger wel kregen in de zorgwinkel. Het helpen van de klant is voor ons dan ook het allerbelangrijkste. We hebben fysiotherapeuten in dienst die mensen de hele dag adviseren, en dat zorgt er gelukkig voor dat we heel veel terugkerende klanten hebben. En juist die maximale aandacht en service proberen we met Dunion ook te bieden, want er is niets mooiers dan iemand helpen. En of het nou met een brace is of met het vergroten van de omzet, iemand helpen is simpelweg verslavend.'

Beeld: Zuiverbeeld