Twinkle | Digital Commerce

GfK: enorme groei van schoenen en kleding online

2017-11-08
180101
  • 1:15

Nederlanders besteedden het afgelopen jaar 58 procent meer aan schoenen online, becijferde GfK Nederland. Hoewel de modeverkopen over de hele linie terugliepen, vertoonde het online kanaal ook in dit segment een dikke plus, van 25 procent.

Volgens GfK kwamen de totale (boven)modebestedingen afgelopen jaar uit op 7,4 miljard euro, 3 procent minder dan in 2010. De bestedingen aan schoenen namen licht toe, met 1 procent tot 2,2 miljard euro. Voor dat bedrag gingen 48 miljoen paar stappers over de (steeds vaker virtuele) toonbank.

Schoenen relatief groter dan kleding online
‘De ontwikkeling van de online schoenenmarkt blijft verbazen’, schrijft GfK’s Gino Thuy op de site van het onderzoeksbureau. ‘In 2011 groeide het aandeel online bestedingen binnen de totale schoenenmarkt naar 8,8 procent, waarmee het aandeel online verkopen van schoenen al groter is geworden dan het aandeel wat online aan bovenmode wordt verkocht (8,5 procent).’

Afgaande op bovenstaande cijfers en percentages bedroegen de online bestedingen aan mode afgelopen jaar ongeveer 630 miljoen euro, die aan schoenen circa 210 miljoen euro.

Transformatiejaar
De cijfers van GfK sluiten aan bij de recente bevindingen van CBW-Mitex, waarbij alleen fysieke winkeliers (mode, schoenen, wonen) zijn aangesloten. Dit jaar zal slechts één op de vijf van de zevenduizend leden omzetgroei boeken, voorspelde Jan Meerman onlangs. De voorzitter van de belangenclub noemt 2012 dan ook een ‘transformatiejaar’. Hij roept op tot samenwerking, horizontaal, verticaal en buiten de bedrijfskolom.