Twinkle | Digital Commerce

Benelux minpuntje in groen jaar Fnac Darty

2019-02-21
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty schrijft over 2018 louter groene cijfers. Ondanks ‘moeilijke omstandigheden’ plust de omzet van de retailer met 0,4 procent naar 7,475 miljard euro.

De cijfers van de Benelux-markt, waar BCC en Vanden Borre onder vallen, zijn wat minder rooskleurig. Het bedrijfsresultaat in die markt bedroeg in 2018 5,1 miljoen. Dat is 57 procent minder dan een jaar ervoor. Het resultaat van Fnac Darty’s belangrijkste markt Frankrijk en Zwitserland komt uit op ruim 265 miljoen euro (+ 13 procent).

Concurrentiedruk

Volgens Fnac komt de forse daling van het bedrijfsresultaat uit de Benelux-markt door de groeiende concurrentiedruk in Nederland, samen met een toename van de logistieke kosten. Daarnaast sloot BCC vorig jaar zeven winkels in Nederland.

De omzet in de Benelux komt uit op 936 miljoen euro. Een toename van 2,1 procent. Volgens Fnac zijn de pluscijfers bij BCC het gevolg van een ‘sterke dynamiek van het internetkanaal’. Ook de vorig jaar aangekondigde samenwerking met wehkamp gaf een positieve impuls.

Gele hesjes

Ceo Enrique Martinez is te spreken over de intergratie die het bedrijf heeft doorgemaakt en stelt dat de onderneming een positief resultaat heeft geboekt terwijl er afgelopen jaar sprake was van ‘uitzonderlijke gebeurtenissen’, zoals de hete zomer, en het protest van de ´gele hesjes´. ´2019 wordt een jaar waarin we gaan versnellen in onze zoektocht naar verbeteringen op het gebied van digitale technologie, klantervaring en duurzaamheid´, aldus Martinez. Voor dit jaar verwacht het bedrijf een operationele marge van 4,5 tot 5 procent.