Twinkle | Digital Commerce

'Amazons marktaandeel in VS geslonken'

2019-02-28
1024512
  • [nieuws]
  • 1:13

Amazon bezat het afgelopen jaar rond de 33,7 procent marktaandeel in de Verenigde Staten. Hoewel op zichzelf aanzienlijk, blijkt het minder dan de 35,1 procent in 2017.

Dat blijkt uit recent, grootschalig onderzoek door Rakuten Intelligence, dat bestelgegevens van 3,1 miljoen online shoppers analyseerde. Daarbij moet gezegd worden dat orders geplaatst via Amazon Fresh, Prime Now, apps of marktplaatsen eBay en Etsy niet meetelden in de meting.

Pieken en dalen

Afgelopen december lag Amazons e-commerce marktaandeel het hoogst van heel 2018: de e-tailreus, die in die periode alle orders gratis afleverde, had volgens Rakuten Intelligence 39 procent van de markt in handen. De een-na-hoogste piek lag in juli, de maand waarin Amazon sinds enkele jaren zijn eigen koopjesdag Prime Day houdt. November bracht het laagste aandeel: 28,9. De oorzaak daarvoor zou volgens vaktitel Internet Retailer liggen bij de verhoogde activiteit van andere e-tailers, die campagne voerden rondom Black Friday en Cyber Monday.

In alle maanden van het afgelopen jaar lagen de gemeten percentages echter lager dan in 2017.

Branchecijfers

Per sector bekeken bezit Amazon in zeven van zeventien door Rakuten Intelligence onderscheiden retailcategorieën een meerderheidsaandeel: het gaat om boeken, speelgoed & games, babyartikelen, kantoorbenodigdheden, sport & outdoor-, huishoud- en doe-het-zelf-producten en automotive. Het kleinst is het aandeel in de boodschappensector: 13,8 procent.