Twinkle | Digital Commerce

Zalando test levering in huis in België

2018-12-13
1000562
  • 1:20

Fashion e-tailer Zalando heeft de afgelopen maanden bezorging in huis getest in België. Daarmee werkt het bedrijf samen met de Belgische postdienst bpost.

Met de smart home-technologie kunnen beide partijen pakketjes in huis leveren als de bewoner niet thuis is. Voor de test vroeg Zalando aan 750 Belgische shoppers of ze de dienst uit wilden proberen. De helft van hen stond daar positief tegenover. Uiteindelijk deden ‘enkele tientallen’ consumenten mee met de proef. Zij ontvingen dan ook een slim deurslot en slimme deurbel.

Het betreft een eenmalige test om te kijken hoe consumenten reageren op de techniek, stelt woordvoerder Monica Franz in gesprek tegen Twinkle. ‘Het is niet zo dat we een plan hebben liggen om dit voor nu verder uit te gaan rollen. Daar is de markt nu nog niet klaar voor. Maar de techniek is er al wel.’

Identificatie

De techniek achter de slimme deursloten werkt nagenoeg hetzelfde als de proef die Albert Heijn in Nederland met in-huis-leveringen doet. De koerier drukt bij aankomst op de deurbel waarop de consument een seintje krijgt op zijn smartphone. Na identificatie opent de klant de deur op afstand. De bezorger legt het pakketje vervolgens in huis en doet de deur achter zich dicht. Dit hele proces is voor de consument via een livestream te volgen.

‘Zalando heeft in België al heel wat diensten getest. Vanaf het begin waren we geïntrigeerd door het idee van bpost om onderzoek te doen naar de mogelijkheden van slimme technologie en de manier waarop die gebruikt kan worden om de klantenervaring te herbekijken en te vergemakkelijken’, aldus Kenneth Melchior, director Northern Europe bij Zalando.