Ongeveer de helft van de ouderen die afhaakt tijdens het webwinkelen, doet dit omdat websites onduidelijk zijn, teveel persoonsgegevens laten invullen of verplichten voorafgaand aan een bestelling een account aan te maken.
De helft van de ouderen laat webwinkels om deze redenen links liggen, blijkt uit onderzoek van SeniorWeb onder bijna duizend oudere kopers. Een lange levertijd is voor de meeste ouderen geen probleem: slechts één op de vijf senioren laat dat zijn webshopkeuze bepalen. Bezorgkosten vormen wél een veelgehoord bezwaar (44 procent).
Behoefte aan webwinkelen
Een gemiste kans voor online retailers, zo blijkt: in dezelfde enquête geeft meer dan de helft van de senioren aan Sinterklaas- of kerstcadeaus te kopen, van wie meer dan veertig procent dit deels of volledig online wil doen. Zij stellen vooral prijs op het gemak van bezorging aan huis (48 procent) en de beschikbaarheid van artikelen die niet in de buurt verkrijgbaar zijn in fysieke winkels (43 procent).
Beoordelen op veiligheid
Toch ligt juist voor deze doelgroep, meer dan voor anderen, een gevaar op de loer, waarschuwt SeniorWeb: ouderen vinden het vaak lastig malafide webshops te herkennen. Ruim veertig procent van hen heeft moeite met het signaleren van een nepshop, zo wijst het onderzoek uit.
Van de respondenten kijkt 65 procent naar de bekendheid van winkel of merk; cybercriminelen spelen daarop in door bekende shops na te bouwen. Zo haalde de politie vorige week nog een Coolblue-imitator offline.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Helft webwinkelende ouderen haakt af vanwege veeleisende shop
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.