'Waarom webwinkels schadelijk zijn voor de maatschappij'. 'De traditionele winkelstraat heeft nog slechts enkele jaren'. 'De webwinkel als sterfhuisconstructie'. 'Amazon zal voor bloedbad zorgen in Nederland'.
Zomaar een paar koppen van stemmingsmakers in de (r)etail. Wat ze gemeen hebben, is een wel heel zwart-wit wereldbeeld. Een bepaalde ontwikkeling is óf helemaal de toekomst, óf is een grote bedreiging. Er vormen zich telkens twee kampen, waarbij elke vorm van nuance ontbreekt.
Neem nu bijvoorbeeld de discussie rondom e-commerce. Het ene kamp verkondigt dat e-commerce de hele wereld verandert, het andere verkondigt dat e-commerce een luchtbel is die zal exploderen. Het lijkt bijna een geloof geworden, waar beide kampen voor eigen parochie preken en steeds verder radicaliseren.
Belangen
Geloven deze opiniemakers echt hun zwart-witte kijk op de wereld? Ik denk het zelf niet. Waarom brengen ze dan toch telkens hetzelfde standpunt (in een nieuw jasje) naar buiten? Om die vraag te beantwoorden, moet je even googelen op de profielen van de schrijvers. Je ziet al snel dat de schrijvers een bepaald belang hebben. Bijvoorbeeld het optreden als spreker - en je wordt nu eenmaal sneller als spreker geboekt wanneer je praat over grote veranderingen dan wanneer je vertelt dat het allemaal wat genuanceerder ligt. Nuance verkoopt niet!
Maar wie ben ik? Waarom zou je mij wel moeten geloven? Dat hoef je niet. Hoewel ik geen goede spreker ben, zul je na even googelen zien dat ik je ook iets wil verkopen. Zo hoop ik stiekem dat jij als lezer het eens bent met mijn verhaal en wanneer je op zoek bent naar een keurmerk of review systeem, aan WebwinkelKeur denkt. Daarbij is mijn titel ook niet bijzonder genuanceerd. 'Nuance verkoopt in de meeste gevallen niet zo goed…' bekt toch niet zo lekker. Ook ik ben een tikkeltje zwart-wit. Zo zie je maar, elke schrijver vertelt een verhaal vanuit zijn eigen achtergrond en heeft zijn eigen belangen.
We kunnen het de opiniemakers niet kwalijk nemen dat ze hun mening soms wat hard aanzetten. Wij lezers belonen namelijk een ongenuanceerde mening. We lezen de stukken waar we het mee eens zijn of reageren op datgene waar we juist fel tegen zijn. Daarmee belonen we hardliners.
Kritisch
De enige oplossing is zelf kritisch zijn, lees niet alleen wat je zelf gelooft, maar ga op zoek naar kritische tegengeluiden. Combineer dit tot je eigen (genuanceerde) mening. Want uiteindelijk hebben beide kampen een beetje gelijk.
Wat denk jij? Zal e-commerce blijven bestaan? En gaat Amazon Nederland veroveren?
Leuk stuk, ik denk dat de schrijver gelijk heeft. Je ziet niet vaak echt nuance. Niet alleen binnen de e-commerce, maar ook in elke willekeurige krant.
Voor Piet, tegen Piet. Voor migratie, tegen migratie. Klimaatverandering is echt of het bestaat niet. Ga zo maar door! Extreem scoort...
Helemaal mee eens. Ik vind overigens dat van jouw hand meestal heel genuanceerde stukken en reacties komen, Marcel. Een van de weinige reageerders op e-commerce nieuws die me altijd opvalt. Mede een reden om Webwinkelkeur te overwegen in onze zoektocht naar een keurmerk.
@Joyce
Heel leuk om te horen :) . Ik denk dat dit vooral komt doordat ik veel te maken heb met de kleine ondernemer en MKBer. Deze kijken toch heel anders tegen ontwikkelingen aan dan de grotere (Twinkle100) bedrijven.
Hoewel die grotere partijen natuurlijk ook bij ons welkom zijn, zien wij het als onze taak om kleinere webwinkeliers een stem te geven. We zijn alleen geen branche organisatie zoals Thuiswinkel dat wel is en hebben ook niet die ambitie.
Wel hebben we de ambitie om kleine en middelgrote webwinkeliers verder te helpen. Bijvoorbeeld door hen te informeren over regels en ontwikkelingen en te luisteren wat hen beweegt. Het periodiek bloggen via Twinkle maakt daarvan onderdeel uit.
Grappig. Lees #WaaromStenenWinkelWinnen. Dat boek ís genuanceerd. En vertelt hoe het is. Niet meer. Niet minder. Ik verwelkom elke kritische benadering. Maar jouw stukje is vederlicht. En weinig inhoudelijk. Hier een samenvatting van het nieuwe boek. deondernemer.nl/nieuwsbericht/
Beste Hans , Ik ben half je nieuwe boek en het moet gezegd : Geeft weer een ander beeld op de Retail van vandaag en morgen. Ik heb meerdere boeken over de toekomst van winkels gelezen onder andere van Cor Molenaar ( niet je beste vriend volgens je boek :-) ) , en Ger Boersma, en Wijnand Jongen, en Gino Van Ossel en Jorg Snoeck . Allemaal 2x gelezen en veel van geleerd. Ik denk dat de waarheid van al deze auteurs ergens in het midden ligt. We hebben een kleine schoenenzaak in België en de Retail in België doet het momenteel niet goed, Onze sector is kapot gemaakt door de kortingen die nu bijna het ganse jaar door worden gegeven , vooral door de "grote jongens", Daar kunnen wij helaas niet meer tegen op. Klanten wachten gewoon op de volgende korting periode, We proberen wel nieuwe dingen en merken uit heb al 10 jaar een webshop , maar als er geen volk meer loopt in de straten ........ Ons type winkel gaat eraan door de hoge kosten van voorraad en personeel, enz .... Oplossing : SAMENWERKEN met de merken/fabrikanten en zorgen dat de klant niet wacht op kortingen. Na het lezen van al deze boeken weet ik het helemaal niet meer! Helaas gaan in onze stad binnen weer 6 zaken dicht, jammer maar onomkeerbaar. Wij zijn de 4de generatie schoenverkopers en na ons is het gedaan, onze kinderen weten wel beter .
@Hans
Leuk dat je hier reageert.
Ik heb je boek niet gelezen, maar de titel "Waarom stenen winkels winnen" en de ondertitel "En webwinkels verliezen" klinken toch wat "zwart/wit".
Vanuit je stukken weet ik dat je altijd je stellingen onderbouwt met data en statistieken. Ik weet alleen ook dat je daarin een sterke voorkeur hebt voor retail. Elk standpunt is goed te onderbouwen met data, zolang je maar de juiste data kiest om te presenteren.
Daarbij wil ik niet zeggen dat je onzin verkoopt. Ik denk dat het tegengeluid dat je geeft waardevol is, de stenen winkel blijft zeker bestaan wat mij betreft en niet alle nieuwe ontwikkelingen zijn zo mooi als ze soms gepresenteerd worden.
Maar wat mij tegen het hoofd stoot is dat het lijkt alsof stenen winkels een strijd voeren met de webwinkels... Dat is helemaal niet het geval.
De consument verandert. Hij oriënteert zich op internet en koopt offline, hij oriënteert offline en koopt online, hij koopt offline maar kiest voor thuis leveren of hij shopt online en kiest juist voor afhalen. Daar tussenin zitten allemaal nog heel mooie vormen van retail en e-tail. Laten we die nieuwe mogelijkheden omarmen.
Natuurlijk, we kennen allemaal de voorbeelden van de reuzen die het de kleine ondernemer wel erg moeilijk maken. Maar ook die vind je zowel offline als online (Zalando/Action/etc.), dat is geen strijd tussen de webwinkel en de winkelier. Daar kunnen we over zitten gaan mokken en alles bij het oude laten, maar laten we juist de handen uit de mouwen steken en laten zien dat zowel offline als online voldoende kansen zijn voor de MKBer.
Daarbij is mijn stuk inderdaad vederlicht. Het is slechts mijn opinie. Ik wil die niet onderbouwen met data, gezien ik helemaal niet de waarheid in pacht heb. Iedereen is verstandig genoeg om zelf zijn mening te bepalen...