De Belgische belastingdienst stelde 171 onderzoeken in tegen bol.com-verkooppartners die hun waar via Plaza in België verkocht hebben. Bijna een kwart van hen kreeg naheffingen en boetes voor de kiezen wegens btw-ontduiking.
'Nederlandse handelaren bol.com mikpunt van Belgische fiscus', kopt het NRC. Nadat de Twinkle100-aanvoerder zelf onderwerp was van een belastingonderzoek bij de zuiderburen, werd dat uitgebreid naar zijn verkooppartners; 40 van hen ontvingen naheffingen en boetes.
Dat gebeurde bij ondernemers die in één jaar tijd meer dan 35.000 euro omzet draaiden door verkoop aan Belgische klanten. Wie boven die drempel komt, dient btw niet aan de Nederlandse, maar aan de Belgische belastingdienst af te dragen.
Zorgplicht
Volgens de krant hebben 'opvallend veel' bol.com-handelaren om die reden problemen met de Belgische fiscus. Daarbij rijst de vraag of de e-tailer al dan niet geacht moet worden zijn aangesloten partners over dergelijke kwesties voor te lichten. 'Zo’n platform als Bol.com heeft een zorgplicht. Ze zouden ondernemers expliciet op die btw-plicht moeten wijzen', aldus belastingadviseur Esther Tissen. 'Wij zijn misschien naïef geweest, maar ik vind dat bol.com hier in zijn informatievoorziening tekort is geschoten', aldus een anonieme verkooppartner.
Intermediair
Daar is bol.com zelf het niet mee eens. 'Wij zijn in dit geval intermediair in de transactie, de overeenkomst vindt plaats tussen de ondernemer en de consument, waarbij de ondernemer btw-plichtig is over álle verkopen die hij doet', stelt woordvoerder Marjolein Verkerk. 'Dat is niet anders dan bij de verkoop die hij zonder bol.com doet en waarbij de ondernemer de geldende wet- en regelgeving voor de land(en) waarin de ondernemer actief is, moet volgen. We attenderen partners daarop in onze voorwaarden.'
Geen adviseur
De e-tailer, wiens omzet inmiddels voor een substantieel deel door verkooppartners gegenereerd wordt, vindt het niet verstandig te adviseren over belastingplichten. 'Bol.com kan geen verantwoording nemen voor andere ondernemers. Wij beschikken niet over voldoende informatie over de fiscale positie van een andere ondernemer, daarnaast zijn wij ook niet bevoegd om te adviseren. Dat doen we ook niet over andere ondernemerszaken, zoals importheffingen, loonkosten, werkgeverslasten bij personeel, het nut van het hebben van een brandverzekering, enzovoorts.' Volgens het bedrijf hebben zich dan ook geen verkooppartners gemeld met klachten over deze kwestie.
Een platform dat én provisie ontvangt én zijn platform aanbiedt aan externe verkopers heeft wel degelijk zorgplicht.
Ik vindt dat Bol zijn partners hier wel over had moeten inlichten en vraag me bovendien af hoé de Belgische fiscus aan die omzetgegevens komt (privacy?)...
Als ondernemer dien je zelf de wet- en regelgeving te kennen. Indien je ze niet kent moet je een adviseur in te huren. Oogt niet professioneel als Bol.com je bij de handje moet nemen.
Lijkt me vreemd als Bol.com uit moet gaan leggen hoe belasting werkt. Ondernemers kiezen er zelf voor om in België actief te zijn en zouden zelf moeten weten dat ook daar regels zijn. Verschuilen achter onwetendheid is geen excuus. Hier heb je een accountant voor, al kom je al een heel eind als je je voor de materie interesseert. De Belastingdienst informeert hier ook over.
In de meeste landen in Europa is het 35k. In Duitsland, Luxemburg en Nederland moet een buitenlandse ondernemer een lokaal btw-nummer aanvragen vanaf 100k omzet aan consumenten (!), als ik me het correct herinner.
Er zijn wel meer problemen met bol.com en de ondernemers. Zo garandeert bol.com gratis levering bij een bestelling vanaf 20 maar de ondernemers rekenen de leveringskisten er verdoken bij. Bol.com wijst hiervoor ook alle verantwoordelijkheid af terwijl ze er wel van op de hoogte zijn. Als bijv voor 15 besteld bij een ondernemer betaal je dus 2x verzendkosten... bol.com trekt ook hiervan zich niks aan terwijl zijn wel de gratis verzendkosten garanderen. Omdat ze zo groot zijn denken ze dat er niks hun verantwoordelijkheid is
@Steven. Wat betreft de leveringskosten, kan ik je geen gelijk geven want als partner van Bol mag ik enkel de prijs vragen die ik ook gebruik in mijn eigen webwinkels. Hierop worden wij nagekeken met als gevolg dat we onze winkel op Bol zouden moeten sluiten als we niet voldoen aan deze regel. Ik reken ze alvast niet door aan de klant. Voor 10 per jaar ben je verlost van alle verzendkosten ongeacht je bestelbedrag als je een select klant wordt
Ik ben zelf partner op Bol maar aan de omgekeerde kant. Ik als Belgische partner lever aan jullie Nederlanders. Ik ben zelf al 2 jaar bezig om 1 iemand te vinden die me kan uitleggen hoe ik met de BTW regel moet omgaan. Heb zelf een accountant die het niet wist, die heeft de vraag doorgespeeld aan een persoon bi de BTW controle en die vroeg zich af waarom ik goederen heb liggen in een Nederlands magazijn en voor de rest had hij geen antwoord. Dan maar contact opgenomen met een Nederlandse accountant en die gaf me 4 verschillende scenario's waarvan geen enkel aan me toe te schrijven is. Komt al het feit dat de ontvangen factuur van Bol al niet voldoet aan de regels om een juiste BTW aangifte te kunnen doen. En ja als je daar dan naar vraagt, hebben ze inderdaad geen kaas gegeten van BTW regels. Komt er nog eens bij dat binnen 2 jaar de regels opnieuw veranderen want dan moet je gewoon in je eigen land aangifte doen. Voordeel voor mij is wel dat de Belgische BTW mij met rust laat omdat ik nu (misschien onterecht) al de BTW gewoon afdraag in België. Grappig is wel als je er zelf mee in orde wil komen, bij de BTW niemand de regels kent maar als ze op oorlogspad zijn ze ineens wel de regels kennen. Voor België en Nederland is het inderdaad 100K omzet voordat je een lokaal BTW nummer moet aanvragen
Veronique, als je fulfillment in Nederland door bol laat doen en je hebt een bestelling en aflever adres in Nederland zal je in Nederland ook btw moeten afdragen. Als je een order vanuit jezelf in België aan iemand anders levert in de EU dan kun je de btw afdragen in BE tot de btw drempel van het land waar je aan levert.
@ Robert, maar wat als de voorraad van Veronique haar eigendom is?
Het hele levering factuur en btw verhaal strookt ook niet met het consumenten verwachting patroon van een online aankoop in Bol. De klant besteld en betaald aan Bol. De klant verwacht dan ook de verantwoordelijkheid en levering van Bol. Zodra de klant zijn bestelling heeft geplaatst en in enkele gevallen ook nog meteen heeft betaald schuift bol direct alle verantwoordelijkheid af door naast het artikel te vermelden dat de verkoper een externe partner is. Heel slim want dat gat in de wet staat wagenwijd open. Bol omzeilt heel slim alle wettelijke bepalingen via slinkse manier met verouderde belastingregels. Consumentenbond zegt heel duidelijk dat de verkopende partij verantwoordelijk is voor levering garantie en retour. De verkopende partij is dus diegene die ook de centjes voor dat artikel ontvangt en de belasting moet afdragen. Alleen omdat de belastingregels daar zelf geen onderscheid in maakt kan Bol ook alle wettelijke regeltjes afschuiven naar de externe verkoper. slim van bol of dom van de ondernemer zeg het maar.
@ Sander, dat maakt verder niet uit. Als je verkoopt in een EU land en je levert vanuit datzelfde EU land moet daar ook de BTW afgedragen worden.
Wij hebben de Belgen ook achter ons aan waar ik zich geen probleem heb. Ik heb er wel een probleem mee dat wij Bol om een overzicht gevraagd hebben vanaf 2015 en dat ze daar tot nu toe niet wensen aan mee te werken met als argument het zijn onze klanten en privacywetgeving. Nou als het Bol klanten zijn dan is de Belgische belasting zo klaar want dan kunnen ze alles bij Bol.com ophalen.
Zijn er nog andere die door Bol.com tegengewerkt worden, het zou niet meer dan netjes zijn als ze even een overzicht uit hun systeem halen voor je "partner". Ja en de ene keer is het hun klant en de andere keer jouw klant, het is net hoe het goed uitkomt voor Bol.com!
wij verkopen ook via bol en zijn een belgische onderneming.Wanneer je gebruik maakt van lvb van bol moet je inderdaad in nederland btw afdragen. Ik ben het er helemaal mee eens dat het inderdaad een hele zoektocht is en vind eigenlijk ook wel dat bol hier ook wel een artikel aan zou mogen besteden zodat het voor iedereen duidelijk is.We verkopen ook via amazon duitsland en amazon heeft hier een uitgebreid artikel en zelfs een tool voor. maar er blijven nog steeds dingen niet geheel duidelijk zowel niet voor de boekhouders als voor de belastingdienst zelf je krijgt altijd weer een ander antwoord. Bijv. Bol int de betaling inclusief btw ,wat als de klant een btw factuur wil als het artikel weer terug naar belgie verkocht is via lvb of het is een vereniging die niet btw plichtig zijn en wel een factuur willen want bij bol krijgen ze enkel een betaal overzicht.het is echt een hele wirwar waar moeilijk uit te komen is. hopelijk komt er in de toekomst een wat eenvoudiger belasting systeem voor internationale internet verkopers.