Na haar studie economie begon Saskia Bax haar carrière bij fabrikanten als Beiersdorf en Pepsico. Na een aantal jaar stapte ze over naar retailerskant, ‘omdat je dan dichter bij de klant kunt zijn’. Ze kreeg marketingfuncties bij Hema, Intertoys en Karwei en begon recent als cmo bij groenleverancier Bakker.com.
Inspiratie
‘Ik haal inspiratie uit verschillende dingen. Om te beginnen uit mensen; ik luister heel veel naar klanten en ik vind het interessant om me in hen te verdiepen. Ik kijk dan ook graag naar hoe andere merken vanuit klantbehoefte een oplossing bedenken. Marley Spoon of HelloFresh zijn hier prachtige voorbeelden van, zij hebben dat heel goed aangepakt. Daarnaast haal ik inspiratie uit andere culturen en andere gebruiken. Zo was ik vorig jaar in Tibet, waar veel mensen een bedevaart maken. Het fascineert me enorm hoe mensen alle ontberingen van zo’n pelgrimage ondergaan en alles in het teken zetten om dit hogere doel te bereiken. Het zien van andere mensen en culturen geeft me nieuwe ideeën.’
Digital commerce
‘Het aantrekkelijke van e-commerce vind ik dat je op allerlei manieren het leven van een klant gemakkelijker kunt maken. Een opvallende trend daarin vind ik de steeds verdergaande integratie van offline, online, social, gamification et cetera. Een klant denkt immers niet in kanalen. Het gaat vooral om wat je er als merk bovenop kunt leggen om relevant voor die klant te zijn. Een winkel die alleen producten verkoopt is niet genoeg. Alle onderdelen van de propositie zijn dan eigenlijk hygiënefactoren, daar ligt voor een e-commerce partij niet meer de uitdaging. Je moet op zoek naar iets extra’s waardoor de klant voor jou gaat kiezen, en daar zijn waar de klant je wil hebben. Merken moeten een onderscheidend vermogen hebben. Het merk dat wij nu gaan bouwen wordt veel meer dan alleen een plek waar je planten kunt kopen.’
Online shoppen
‘Als ik iets nodig heb, koop ik dat vrijwel altijd online. Ik ga alleen naar een fysieke locatie voor producten die ik vers wil kopen, of voor heel specifieke levensmiddelen. Of als ik zaken wil hebben waarbij ik advies nodig heb, of artikelen die ik niet van een plaatje wil kopen maar die ik fysiek wil zien/proberen – bijvoorbeeld toen ik onlangs een auto ging kopen.’
Trots
‘Ik ben trots op de meerwaarde die ik heb weten te creëren voor de merken waar ik voor gewerkt heb. Een voorbeeld hiervan is de onderscheidende positionering die ik met Karwei heb neergezet.’
Vrije tijd
‘Als ik niet werk, doe ik het liefst dingen waar ik energie van krijg, en ruimte in mijn hoofd. Zo maak ik graag een tocht op mijn racefiets. Daarnaast houd ik van cultuur en muziek. Op het laatste Lowlands-festival was een dj-duo uit IJsland dat akoestische pianomuziek combineerde met een soort elektro/techno. Die mix was betoverend! Dat maakt me vrij in m’n hoofd.’
Vakantie
‘Mijn ideale vakantie bestaat uit het ontdekken van een nieuw land. Ik houd van andere culturen, van mensen. Ik vind het geweldig leuk om nieuwe dingen te ontdekken, nieuwe dingen te doen, nieuwe culturen te ervaren. Dit jaar ben ik met mijn gezin naar Mexico geweest. Hoog op mijn verlanglijstje staan Suriname en Australië.’
Guilty pleasure
‘Of ik die heb? Haha, ja, ik heb best wat nerderige gewoontes. Vooruit, eentje dan: ik ben dol op ingewikkelde legpuzzels. Duizend stukjes is daarbij een mooi aantal.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Alleen producten verkopen is niet genoeg’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.