Twinkle | Digital Commerce

Digitaal dashboard over de Twinkle100

2018-10-05
984553
  • 2:04

De nieuwe Twinkle100 staat bol van de informatie over de grootste online verkopers in Nederland. Het Centre for Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam, onderzoekspartner van Twinkle, heeft een digitaal dashboard gemaakt met nog meer data.

Het dashboard, dat draait op visualisatiesoftware van Tableau, heeft vier tabbladen. Ze bieden respectievelijk inzicht in het profiel van de ondernemingen in de Twinkle100, in hun omzetprestaties en verkeersontwikkeling, in betaal- en bezorgkeuzes en in hun mobiele presence, keurmerken en reviews. De data zijn verkregen door een zogenoemde contentanalyse, van studenten verbonden aan het CMI.

Profiel van Twinkle100-bedrijven

Onder het tabje ‘profile’ is onder andere te zien welke sectoren de bedrijven vertegenwoordigen, hoeveel van de 250 online retailers en 25 reisbedrijven er internationaal actief zien en hoeveel van de bedrijven beschikken over fysieke verkooppunten naast de online kanalen. Zijn het vooral de grotere of de kleinere Twinkle100-spelers die ook winkels hebben? Ook wordt inzicht geboden in de man-vrouwverhouding van de e-commerce managers achter de Twinkle100 en in hun leeftijdsverdeling.

Prestaties van Twinkle100- bedrijven

Het ‘performance’-tabblad laat de omzetvariatie binnen de Twinkle100 zien, net als een overzicht van de hoogst genoteerde nieuwkomers, de bedrijven met de sterkst gestegen en de sterkst gedaalde ranking. Ook de door SimilarWeb geregistreerde verkeersgroei in het afgelopen jaar en de variatie daarbinnen wordt in beeld gebracht.

Betaal- en verzendmethoden

Tabje drie (‘payment & delivery’) biedt onder meer een overzicht van de door studenten getelde betaalmethoden van alle bedrijven in de Twinkle100, de bandbreedte van verzendkosten, de gehanteerde delivery fee strategies en de aanwezigheid van afhaal- en retourpunten.

Mobiele verkoopkanalen, keurmerken en reviews

Het tabblad ‘mobile & trust’ toont ten slotte geaggregeerde informatie over mobiele sites (dedicated of responsive), mobiele apps en de gemiddelde iOS en Android-rating per omzetechelon. In dit tabje is ook te zien hoe Twinkle100-bedrijven gebruikmaken van keurmerken. Welke zijn het populairst? Interessant is bijvoorbeeld dat keurmerken minder worden ingezet door de kleinere online retailers in de Twinkle100, terwijl review-sites als Trustpilot, Kiyoh, Thuiswinkel Reviews (gefaciliteerd door Kiyoh) en eKomi juist bij de online retailers achter de top-100 erg in zwang zijn.

De Twinkle100

In de Twinkle100 vind je informatie over keurmerken, betaalmethoden, bezorgkosten, afhaalpunten en mobiele activiteiten van de top-100 online retailers en 25 reisverkopers in de uitgave. Dat is te danken aan de genoemde contentanalyse van het CMI. Daarnaast biedt de publicatie specifieke bedrijfsinformatie over traffic, performance en social media, te danken aan onze partners SimilarWeb, MeasureWorks en Scooperz.

De Twinkle100 2018 is hier te bestellen