Twinkle | Digital Commerce

‘Crossborder-aankopen verhogen werkdruk douane’

2018-10-31
1024512

Het groeiende aantal verkopen over de grens zorgt ervoor dat de werkdruk bij de douane toeneemt. Het aantal aangiften is de afgelopen jaren toegenomen met 20 tot 30 procent.

Dat stelt Bert Wiersema, directeur Handhavingsbeleid Douane in gesprek met het FD. Niet alleen het stijgende aantal verkopen over de grens zorgt voor een toename van de werkdruk bij de douane, ook de trend onder e-tailers om grote voorraden op te slaan bij fulfilmentcentra in West-Europa is daar schuldig aan. Naar schatting gaat 30 tot 40 procent van de inkomende producten rechtstreeks naar zo’n opslag.

Het meeste werk zit echter in het verwerken van individuele producten. Voorheen kwamen artikelen in grote aantallen binnen. Deze konden dan ook in één keer worden verwerkt. Maar omdat Alibaba en Amazon veel met externe verkopers werken, zitten inkomende containers bij de douane vol met producten die één voor één gecontroleerd moeten worden. En dat zorgt voor meer extra werk.

Schatten

Daarnaast is de douane veel extra tijd kwijt met het inschatten van invoerrechten en btw, stelt Wiersema. Bij de producten die worden vervoerd naar fulfilmentcentra is namelijk geen sprake van een verkooptransactie. De douane dient daarom zelf een schatting te maken van de verwachte verkoopprijs en op basis daarvan gemaakte kosten in rekening te brengen. Maar dat levert juist weer veel onzekerheid en extra werk op. ‘Terwijl bij e-commerce alles juist snel zou moeten gaan’, aldus Wiersema.

Wiersema wil graag in gesprek met de buitenlandse webwinkels om ‘veel meer informatie ‘ te ontvangen in een vroeger stadium. Eerder pleitte de belastingdienst, waartoe de douane behoort, al voor een extra inzet van 750 douaniers na de brexit.

Lees ook: ‘Crossborder e-commerce: impact van douane, btw en postale tarieven’ (Twinkle 23-02-2018)