Twinkle | Digital Commerce

'India heeft op twee na grootste e-commerce potentie'

2018-05-11
980653
  • [nieuws]
  • 1:37

Deze week kwam Walmart als winnaar uit de bus in de felle strijd om de Indiase e-tailreus Flipkart. Geschatte groeicijfers van marktonderzoeksbureau eMarketer wijzen uit dat de grootste retailer ter wereld in de nabije toekomst waarschijnlijk mooie vruchten kan plukken van die deal.

Walmarts overname van een controlerend belang in Flipkart ter waarde van 16 miljard dollar mag de grootste e-commerce overname uit de geschiedenis genoemd worden: zelfs Amazons aankoop van organische supermarketen Whole Foods bleef met 13,7 miljard euro onder dat bedrag. Bij de bekendmaking van het nieuws reageerden beleggers negatief; Walmarts aandelenkoers zakte met procenten.

141 procent groei

Volgens cijfers van eMarketer heeft Walmart echter op het juiste paard gewed: India's e-commerce markt wordt volgens schattingen in de komende drie jaar namelijk bijna tweeënenhalf keer zo groot. Het groeipotentieel tot aan 2021 zou op 141 procent uitkomen, goed voor een waarde van bijna vijftig miljard dollar, ofwel 41,9 miljard euro. Op wereldwijd niveau streven alleen China (+165 procent) en Argentinië (+153 procent) het land voorbij met hogere groeicijfers.

In dezelfde rangorde verovert Nederland een dertiende plek, met een geschat groeipotentieel van 68 procent.

China voorbij

Op het Indiase strijdtoneel is Flipkart marktleider, met 34,3 procent aandeel; Amazon volgt met 26,6 procent. Volgens Recode is het belang van de Indiase e-commerce markt dat van de Chinese markt inmiddels zelfs voorbijgestreefd, als we de earnings calls van Amazon mogen geloven.

Walmart is dan ook in zijn nopjes met het verworven belang van 77 procent, bij monde van ceo Doug McMillan: 'India is één van de meest aantrekkelijke retailmarkten in de wereld, gezien zijn grootte en groeisnelheid, en onze investering is een kans om samen te werken met het bedrijf dat de transformatie van e-commerce in die markt leidt.'