Twinkle | Digital Commerce

7 tips om uit de spambox te blijven

2018-08-10
1000630
  • 2:35

De wereld van ‘deliverability’ - in hoeverre e-mails aankomen in de inbox - is een bijzondere. De filters van e-mail diensten zoals Outlook en Gmail worden steeds strenger. Daarmee is er dus ook een grotere kans dat jouw e-mail in de spambox terecht komt. Maar hoe voorkom je dit en zorg je dat jouw mailing je doelgroep wel bereikt?

Tekst: Danielle Groeneveld

1. Gebruik eigen e-mail lijsten

Een aangekochte lijst lijkt in eerste instantie een gemakkelijke manier om je e-maildatabase te laten groeien, maar dit is echt een no-go. Als mensen je niet kennen en nooit expliciet toestemming hebben gegeven, is de kans dat je als spam wordt aangemerkt erg groot. En er is niets erger voor je deliverability dan een klik op de spamknop.

2. Maak gebruik van dubbele opt-in

Wanneer je gebruik maakt van een dubbele opt-in ben je zeker dat iemand expliciet toestemming heeft gegeven en dat het ingevulde e-mailadres ook daadwerkelijk bestaat. Omdat het voor inschrijvers om een extra stap gaat in het aanmeldproces, zorgt dit ook voor betere openpercentages en lagere spammeldingen.

3. Beveilig e-mail met SPF, DKIM en DMARC

SPF, DKIM en DMARC zijn drie technieken die het verzenden van e-mail veiliger maken. DKIM is een manier om e-mails te authentiseren en een SPF-record geeft aan welke IP-adressen of hostnamen gerechtigd zijn om mail te versturen vanaf het domein.

Daarnaast kennen we nog DMARC, waarbij wordt doorgebouwd op de eerdergenoemde records. Al deze instellingen stel je eenmalig in voor je ESP en domein.

4. Schoon regelmatig je e-maillijsten op

Stuur je regelmatig e-mails naar een grote groep inactieve adressen? Dan is de kans groot dat bepaalde spamvallen afgaan. Bounce ratio’s zijn namelijk een belangrijke factor die je verzendreputatie bepalen. En een slechte reputatie, zorgt weer voor een slechte deliverability.

5. Maak gebruik van een preference center

Een preference center biedt ontvangers onder andere de mogelijkheid om:

  • Zelf aan te geven hoe frequent ze e-mails willen ontvangen;
  • Profielinformatie aan te vullen;
  • Aan te geven in welke content ze geïnteresseerd zijn

Juist omdat je ontvangers zelf de kans geeft, verklein je hiermee het risico op uitschrijvingen en spammeldingen.

6. Monitor e-mail engagement: spam, open, klik en bounces

Het monitoren van e-mail statistieken is essentieel voor je deliverability. Wanneer je kampt met lage open- en klikpercentages, veel bounces en spammeldingen, is de kans dat je berichten niet in de inbox aankomen erg groot. Aan de slag dus met engagement in e-mail!

7. Let op spamgevoelige content

 

  • Ook in de e-mail zelf zijn er bepaalde zaken die gevoelig zijn voor spam:
  • Voorkom het toevoegen van bijlages aan de e-mail. Een Word of PDF-bestand in de bijlage zal spamfilters gelijk triggeren. Dit maakt een e-mail ook veel groter, wat nog een extra risico met zich meebrengt
  • Wees voorzichtig met het gebruik van hoofdletters, uitroeptekens en symbolen
  • Let op de verhouding tussen tekst en afbeeldingen en tekst en links. Als dit uit balans is, zorgt dit ook voor een hogere spamgevoeligheid
  • Websites zoals bit.ly zijn handig, maar niet voor e-mail. Spammers gebruiken deze vaak om een url te verbergen, het is essentieel dat de link in de tekst en de link erachter overeenkomen.

Danielle Groeneveld is e-mail marketing consultant bij RIFF.