Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Omoda

2018-06-12
1000562
  • 3:45

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Voor deze make-over sprak Twinkle met Gertie Bin, marketing en e-commerce manager van Omoda.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van Omoda?

Omoda is in 2007 gestart met de online verkoop van schoenen. We hebben dus al ruim tien jaar ervaring met wat wel en wat niet werkt. In 2013 hebben we een groot redesign van de shop uitgevoerd, zowel van het ontwerp als van de achterkant. Dit jaar was het weer tijd om daar stappen in te zetten, om zo onze klanten nog beter te kunnen helpen. We hebben er bewust voor gekozen alleen de techniek aan te pakken en het design intact te laten, omdat dat nog steeds bij onze stijl past en we hierin niet direct grote wijzigingen wilden aanbrengen.’

Waarom een nieuwe website?

‘De vorige website liep op zijn einde: die was na vijf jaar zo ver doorontwikkeld dat we toe waren aan een nieuwe, stabiele basis. Ook wilden we een platform dat goed schaalbaar was en waarop we zelf ook konden ontwikkelen. Personalisatie stond hoog op ons verlanglijstje, want op dat gebied hadden we nog geen mogelijkheden. Aangezien we vierduizend paar damesschoenen verkopen en iedere klant weer anders is, moesten we hier echt iets mee doen. Met de overstap naar Marketing Cloud en Service Cloud van Salesforce was het overgaan naar Commerce Cloud ook een voor de hand liggende stap.’

‘Personalisatie stond hoog op ons verlanglijstje’

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er functionaliteiten aan toegevoegd?

‘We hebben de website grotendeels overgenomen zoals-ie was, met kleine optimalisaties. We konden het ons niet veroorloven om grote veranderingen aan te brengen zonder vooraf te testen, dus we zijn gegaan voor dingen die we goed konden onderbouwen en waarvan we zeker waren dat het goed zou zijn voor de klant. Vooral aan de achterkant zijn er goede aanpassingen gedaan, waardoor de site nu vele malen sneller is dan voorheen; daarin zien we enorme verbeteringen. Wat betreft ontwerp hebben we op designgebied de Club en de klantenserviceomgeving aangepakt. Club Omoda heeft een complete nieuwe stijl, waarin wij de komende periode nog meer features gaan toevoegen. Daardoor wordt het voor de klant nog leuker om te shoppen. En wat betreft nieuwe functionaliteiten: we kunnen gelijk al gebruikmaken van functies in Commerce Cloud die we voorheen niet hadden, zoals een A/B-test-module.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘Het gebruiksgemak is al verbeterd en wordt continu geoptimaliseerd. De pagina’s laden nu veel sneller, dit komt onder meer het conversiepercentage ten goede. Doordat we binnen twee weken genoeg data hebben om met Salesforce’s Einstein te gaan personaliseren, kunnen we ook het aanbod voor de klant beter maken. Daar hebben we hoge verwachtingen van. We zien nu al dat vrijwel alle stappen in de checkout beter doorlopen worden, dus er rekenen meer klanten hun winkelmandje af in vergelijking met de oude website.’

Is de website extern of intern ontwikkeld?

‘Deze is extern ontwikkeld door Clockwork.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Ja.’

Hing de lanceerdatum van de nieuwe site samen met jullie nieuwe same day delivery-optie?

‘Same day delivery hing af van de lancering. Zodra de site klaar zou zijn, konden we same day delivery aan gaan bieden. We zouden eigenlijk eind februari live gaan, maar we hebben toch vier weken uitloop gehad, waardoor ook dit iets langer heeft geduurd.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘We zijn er best optimistisch en snel ingestapt. Uiteindelijk hebben we niet alleen de frontend vervangen, maar ook de complete achterkant en we hebben een nieuwe app gelanceerd. Dit bleek toch wel erg veel te zijn en iets meer voorbereidingstijd was wel beter geweest. Maar aan de andere kant: we hebben het allemaal wél voor elkaar gekregen en er is weinig misgegaan tijdens en na de livegang. We hadden de extra weken uitloop echt wel nodig, daardoor is er nog beter getest en voorkomen dat er grote zaken mis zouden gaan. Verder is de samenwerking tussen alle partijen prettig verlopen, iedereen wilde en kon snel schakelen en dat heeft het proces zeker positief beïnvloed.’

Welke nieuwe stappen wil Omoda in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?

‘We zijn al gestart met verdere optimalisatie, maar het belangrijkste wordt personalisatie en innovatie. We willen in Nederland de meest innovatieve schoenenretailer zijn, bijvoorbeeld in personalisatie of service. Er zijn genoeg nieuwe mogelijkheden waarop een klant in contact met je kan komen en deze gaan wij in de komende periode implementeren, zodat die klant daaruit kan kiezen om zijn vraag aan ons te stellen. Verder staat Club Omoda 3.0 op de planning: dit wordt het project voor dit jaar waar onze klanten echt blij van gaan worden. Wat we precies gaan doen en hoe, dat is nog een verrassing!’