E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Voor deze make-over sprak Twinkle met Sylvie du Cloux, senior online marketeer van Elektrototaalmarkt.
Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van Elektrototaalmarkt?
‘Elektrototaalmarkt is op 1 mei 2010 opgericht door Ton Willemse. De webshop werd in 2012 als onderdeel van de overkoepelende site Totaalmarkt verkocht. Enkele jaren later, in 2016, heeft Ton Willemse Elektrototaalmarkt teruggekocht om daarmee als specialist in elektrotechnische materialen online marktleider te worden. Dit doel is inmiddels bereikt. We streven dagelijks de hoogste mate van professionaliteit na. We trainen wekelijks ons team en geven persoonlijk advies aan de klant. Hiermee tillen wij Elektrototaalmarkt naar een hoger niveau. De van origine online shop heeft recent de deuren geopend van een eigen experience center. Hier wordt een deel van het assortiment dat fysieke beleving behoeft tentoongesteld, zoals verlichting en smart home-producten. Zo kunnen deze in het echt worden ervaren.’
Waarom een nieuwe website?
‘Een nieuwe website was onderdeel van ons streven naar die hoogste mate van professionaliteit. Ook wilden we een nog betere shopervaring voor onze klanten. De vorige website, die draaide op een custom platform, was aan vernieuwing toe. Naast de verbetering en ontwikkeling van diverse functionaliteiten, zoals een Mijn-omgeving, hebben we de webshop in een nieuw digitaal jasje gestoken. Verder was de nieuwe website nodig voor de koppeling met ons nieuwe ERP-systeem. We hebben ervoor gekozen om meteen over te gaan op Magento 2. Daarmee denken we voorlopig weer futureproof te zijn.’
Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd, of zijn er functionaliteiten aan toegevoegd?
‘Naast het nieuwe design van de website hebben we onder meer een Mijn-omgeving toegevoegd. Daarmee kunnen klanten nu in de inlogomgeving hun eerdere bestellingen terugzien. Daarnaast hebben we nu een setmodule; een unieke functionaliteit binnen elektrotechnische webshops. Door middel van deze module, die kan worden ingezet als keuzehulp, kan een klant eenvoudig aanvullende of extra benodigde producten kiezen. Zo weet hij zeker dat hij een passende combinatie bestelt. Een goed voorbeeld hiervan zie je bij het bestellen van schakelmateriaal; zo is het naast de juiste serie en kleur van belang dat een centraalplaat met een passend basiselement wordt gecombineerd. Door middel van de setmodule worden fouten in bestellingen geminimaliseerd. Tevens maakt deze module het bestellen van elektrotechnisch materiaal toegankelijk voor mensen die er minder in thuis zijn.’
Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?
‘Onze verwachting is een toename in organisch verkeer door betere content- en SEO-inrichting. Daarnaast zorgt het nieuwe design van de website voor algeheel meer gebruiksgemak en een betere performance op smartphones, daar was namelijk nog een inhaalslag te maken. Hierdoor verwachten we een hogere gemiddelde orderwaarde. Daarnaast streven we een hogere conversie na door de setmodule die het mogelijk maakt eenvoudig meerdere bijpassende producten te bestellen.’
Is de website extern of intern ontwikkeld?
‘Extern. We hebben de bewuste keuze gemaakt om Magento 2-specialisten in te schakelen. We hebben daarom samengewerkt met MediaCT.’
Is het geplande budget overschreden?
‘Het stellen van de vraag verklapt al dat we geen uitzondering zijn op de regel. Het geplande budget is inderdaad overschreden. We waren één van de eersten die overgingen op Magento 2 en dit bracht de nodige complicaties met zich mee. De functies uit ons oude custom platform moesten namelijk ook mee. Het ging daarbij bijvoorbeeld om een uitklapmenu dat het navigeren door de categorieën makkelijker maakte. Daarnaast kon je op onze productdetailpagina varianten van een product selecteren; zo kon je bij een boiler met een inhoud van tien liter alsnog eenvoudig kiezen voor de dertig liter-variant. Ons webbureau zag de nieuwe website in eerste instantie als een standaard Magento-webshop, terwijl wij ervan uitgingen dat de functies die we hadden de basis waren voor de overgang naar Magento 2. Eerdergenoemde functies zijn nu verder uitgewerkt naar een veel uitgebreidere versie in de nieuwe module.’
Wat zijn achteraf gezien de lessen?
‘Achteraf gezien hadden we de blauwdruk van de nieuwe website beter moeten inventariseren en afstemmen. Op die manier hadden we onze wensen duidelijker kunnen maken aan het webbureau en hadden onze neuzen eerder dezelfde kant op gestaan. Door de uitlooptijd hebben we alles wel uitgebreid kunnen testen, en dat heeft gezorgd voor een soepele livegang zonder vervelende consequenties.’
Welke nieuwe stappen wil Elektrototaalmarkt in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
‘We werken op dit moment aan het implementeren van de nieuwe b2b-module van Magento 2. We leveren zowel aan consumenten als aan de kleinzakelijke markt. Vooral in de laatste groep willen we graag groeien. Met de komst van de b2b-module zijn we in staat om de zakelijke markt beter van dienst te zijn, omdat we daarmee zowel bundelprijzen, persoonlijke kortingen, speciale condities als prijzen exclusief BTW tonen. Dat is voor ons een ideale aftrap voor groei binnen het zakelijke segment.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Het redesign van … Elektrototaalmarkt
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.