Terwijl het gebruik van native apps daalt, wordt over progressive web apps al jaren hoog opgegeven. Ze zijn lichter, sneller én goedkoper volgens de pioniers. Is dat het hele verhaal? Hoe wordt het belang van deze ontwikkeling ingeschat? Twinkle maakte een rondje langs de velden en peilde de beloftes. ‘Waarom zou je gegevens achterlaten én zo’n zware app downloaden?’
Is het Ella of is het Memorex? Degenen onder ons die niet meer zo piep zijn, kennen deze beroemde commercial uit 1972 nog wel. Daarin werden opnames gemaakt van jazzdiva Ella Fitzgerald, die met haar hoge stem een wijnglas liet breken. Ook met de opnames op het Memorex-bandje lukte dit. Vervolgens nogmaals die stem, en het brekende glas. Was het Ella? Of het cassettebandje? (Het antwoord is nooit gegeven.) Dezelfde vraag kunnen we ook stellen over een progressive web app (PWA). Is het een website of een native app? Het antwoord krijgt u er meteen bij: geen van beide.
Een PWA is een soort hybride tussenvorm tussen een app en een site, ofwel: een website in een app-jasje. PWA’s zijn ‘websites’ gebouwd met technologie die gelijk is aan die van een native app. In een PWA worden je webpagina’s weergegeven in een app-omgeving met app-functionaliteit. En dat heeft zo zijn voordelen voor ontwikkeling, gebruik, bedrijfsvoering en marketing. Volgens sommigen combineren PWA’s ‘het beste van twee werelden’. Oké … zullen we dan maar meteen overstappen met z’n allen? Dat is de vraag. Hier de plussen en minnen op een rijtje, zodat u zelf de keuze kunt maken.
Sterke gebruikerservaring
Jamie Maria Schouren, directeur van het in Eindhoven gevestigde e-commerce platform Deity, dicht PWA’s een grote toekomst toe. Vanuit haar functie is het natuurlijk logisch dat ze dit beweert. Deity is (vooralsnog) het enige bedrijf ter wereld dat PWA’s bouwt voor standaardwebshops. En dat zou weleens de opmaat kunnen zijn voor iets heel moois. Op Twinkle schreef Schouren onlangs zelfs dat het web met PWA’s aan de vooravond staat van ‘een nieuwe revolutie’.
‘PWA’s zijn betrouwbaar’, aldus Schouren. ‘Ze gaan nooit offline en laden in een oogwenk, zelfs op een slecht netwerk. PWA’s zijn snel en reageren direct op de gebruiker, met mooie interacties, die ook nog eens zonder haperingen verlopen. PWA’s voelen als een native app op het device van de gebruiker, met een sterke user experience.’
Dat klinkt veelbelovend. Maar we willen natuurlijk van haar persoonlijk vernemen voor welke webshops en e-commerce bedrijven PWA’s interessant zijn en waarom. Schouren: ‘Wat mij betreft voor alle webshops. Kijk, native apps hebben een hoge engagement en een laag bereik. Voor websites geldt het tegenovergestelde. Zij hebben juist een lage engagement en een hoog bereik. Dat brengen wij bij elkaar voor méér snelheid, personalisatie, gemak en beter gebruik van push-notificaties. De telefoon herkent de PWA in de browser en kan gebruikersdata verzamelen, om daarmee een extreem gepersonaliseerde beleving te bieden.’
Schouren vertrekt een dag na het gesprek met Twinkle naar Las Vegas, waar zij een presentatie zal geven op het Imagine-congres van Magento over PWA’s als de toekomst voor e-commerce. Schouren: ‘Magento zegt: “Investeer niet te veel in frontends, want we krijgen PWA’s.” Gartner bevestigt dat eigenlijk. Volgens Gartner is 50 procent overgestapt in 2020, want klanten willen de snelheid. Daar moet je als webshop in mee. Je wilt niet de traagste zijn, en je wilt geen lage ranking in Google. Met een PWA blijf je de concurrentie voor.’
Apps minder populair
Op internet zijn tal van voorbeelden te vinden van bedrijven die overstapten op een PWA en de voordelen daarvan ondervonden. Op Pwastats.com vinden we een kleine selectie. De homepage van Forbes laadt voortaan in 0,8 seconden. AliExpress verbeterde de conversieratio voor nieuwe gebruikers met 104 procent. Klanten van Flipkart brengen drie keer zoveel tijd op de PWA door als op de site. Lancôme zag een verhoging van 17 procent in conversie en een verhoging van 51 procent in mobiele sessies. De omzet van Best Western River North Hotel ging met 300 procent omhoog. De laadtijd van de PWA van Uber bedroeg zelfs op 2G-netwerken minder dan 3 seconden, en Mynet verbeterde de omzet per pageview met maar liefst 25 procent.
Nu zeggen die cijfers natuurlijk niet alles. Een hotel dat zijn omzet ineens met 300 procent ziet stijgen, had naar alle waarschijnlijkheid een waardeloze website, of een app van niks. Of allebei. Maar toch, er wordt uitgebreid geïnvesteerd in PWA’s en dat doen bedrijven niet zomaar.
Op Pwastats.com komen we naast veel onbekende ook bekende namen tegen als Tinder, Trivago, Pinterest, Twitter Lite en Alibaba. Ook Google en Microsoft (en in mindere mate Apple) investeren in PWA’s en zijn druk bezig om hun organisaties ervoor klaar te stomen, laat SEO-consultant Brent Meulenberg van digital marketingbureau Traffic Builders weten.
Meulenberg denkt wel te weten waarom er zoveel effort in PWA’s wordt gestoken: ‘Dat heeft alles te maken met daling van het app-gebruik. Van alle apps die consumenten op hun telefoon hebben, wordt maar een klein deel ook echt gebruikt. Consumenten vragen zich steeds vaker af of een app downloaden wel nodig is, of ze genoeg ruimte hebben en of ze nog wel genoeg data in hun bundel hebben. Wat ook meespeelt is dat apps vaak niks toevoegen aan de website, die alle functionaliteiten al biedt. Sommige apps werken niet eens zonder internetconnectie. Kortom: apps hebben hun beperking.’
Vindbaarheid juist lager
Meulenberg deed onderzoek naar PWA’s om klanten van Traffic Builders (waaronder grote webshops en e-commerce bedrijven) beter te kunnen adviseren over zaken als drukken van kosten, verhogen van conversieratio’s en meetbaar maken van gebruikersgedrag. Zijn belangrijkste onderzoeksvraag: verbetert een PWA de vindbaarheid? Meulenberg: ‘Daarop was mijn antwoord “nee”. De kans bestaat zelfs dat een PWA de vindbaarheid schaadt, aangezien het om een Javascript-framework gaat. John Mueller van Google zegt ook zoiets: PWA’s currently don’t have any advantage in Google Search.’
Meulenberg ziet de voordelen van PWA's vooral in lagere ontwikkelkosten. PWA’s zijn progressief. Dat wil zeggen dat ze op elk platform gebruikt kunnen worden en we snappen allemaal dat het goedkoper is als naast de website maar één platform onderhouden hoeft te worden: één PWA in plaats van drie apps voor Android, iOS en Windows Phone. En dat een PWA vooralsnog van minder features op de smartphone gebruik kan maken dan een native app, is volgens Meulenberg een tijdelijke situatie: ‘Dat gat is de afgelopen jaren aanzienlijk kleiner geworden en wordt continu verder gedicht.’
De voordelen voor gebruikers lijken evident: er is minder ruimte nodig voor telefoongeheugen en voor de internetbundel, en de PWA is altijd beschikbaar omdat PWA’s ook offline werken. Ook voor veel e-commerce bedrijven ziet Meulenberg de toegevoegde waarde van een PWA: ‘Voor hen is het gewoon lastig te verantwoorden waarom een consument toegang moet geven tot zijn gebruikersgegevens en dan ook nog eens een superzware app moet downloaden. Een PWA zal dat laatste deel dus oplossen.’
Advies
‘Best tegenstrijdig’, schreef Lucien Immink nog niet zo lang geleden op Emerce, ‘dat je op een website de vraag krijgt of je een app wilt downloaden. Waarom niet gewoon vanuit de browser die informatie en functionaliteit bieden, geoptimaliseerd voor het device?’ Op dat vraagstuk is voortaan dus een adequaat antwoord beschikbaar met de progressive web app.
Werken we over vijf jaar allemaal met PWA’s? Meulenberg van Traffic Builders: ‘Nee hoor. Voor veel bedrijven, ook voor onszelf, is een PWA overbodig. Voor gebruikers zie ik de toegevoegde waarde van een webshop-app niet direct. Wat voeg je toe boven een snelle, goed werkende, intuïtieve, responsive website? Maar als webshops een app willen omdat ze aanwezig willen zijn op de telefoon van gebruikers, kan ik me wel voorstellen dat ze vaker zullen kiezen voor een PWA boven een native app.’
Wat is Meulenberg’s advies aan e-tailers? ‘Lees je goed in en bespreek het met je webbouwer en marketingbureau. Overweeg je om een app te gaan bouwen? Neem dan de “optie PWA” mee in je besluit. Nu helemaal overgaan van een website en native app op een PWA zou ik zeker niet doen. Een PWA gaat je website niet vervangen.’
PWA’s voor the next billion users
De belangrijkste reden dat Google in PWA’s investeert is volgens Brent Meulenberg van Traffic Builders het vergroten van het bereik wereldwijd. Meulenberg: ‘In minder ontwikkelde landen in Zuid-Oost Azië, India en Afrika zijn de internetvoorzieningen aanzienlijk minder dan hier, in dekking en in snelheid. Daarnaast is de hardware van veel mindere kwaliteit. Voor deze doelgroep zijn PWA's een goede oplossing, omdat ze offline uitstekend werken en nauwelijks geheugen innemen. Voor Google is het een nieuwe manier om toegang te krijgen tot hun gebruikersdata. Ze noemen hen the next billion users.’
The Rake
Mannen die A) een exclusieve lifestyle hebben en B) geïnteresseerd zijn in PWA’s, moeten echt een kijkje nemen op https://therake.com. Hier vind je het beste van het beste van chique merken als Albert Thurston, Stefano Bemer, Cromford Leather en Rubinacci. Bij The Rake kost een beetje flight jacket al gauw 4.000 Britse pond. En voor een horloge van Bulgari, Tudor of Audemars Piguet betaal je natuurlijk nog veel meer. Hou je van exclusief maar heb je het geld niet? Kies dan voor een zakdoek van 95 pond. Ook leuk en lekker duur. En dat dus allemaal op een PWA! De technologie voor The Rake is verzorgd door het Eindhovense Deity. Het verschil met een gewone website is (door een leek) niet te zien. Terwijl het snelle laden voor iedereen overduidelijk is.
PWAs moeten vooral worden gezien als vervanging van native apps om de engagement met de (mobiele) gebruiker verbeteren, want daar zit het probleem met native apps. Er wordt steeds meer mobiel gewinkeld dus het verbeteren de mobiele engagement wordt steeds belangrijker. Daar ligt naar mijn mening de meerwaarde van PWAs.
Zodra ik de website heb bezocht zal een PWA mij de mogelijkheid bieden om deze als bookmark toe te voegen op mijn home screen als icoontje, en mij een notificatie op mijn mobiel sturen zodra (naar het voorbeeld van therake.com in het artikel) het befaamde flight jacket weer op voorraad is, of wanneer die mega sale gaat beginnen.
Dat een PWA sneller en veiliger is dan een native app en daarnaast ook offline functioneert, zijn bijkomende voordelen. Het gaat vooral om de krachtige engagement mogelijkheden met de mobiele shopper. Iets waar vooral veel brands de voordelen van zullen inzien.