Twinkle | Digital Commerce

Charlie Temple gaat internationaal

2018-06-22
1259708
  • 2:40

Charlie Temple, dat brillen met glazen op sterkte aanbiedt vanaf een tientje, wil na de zomer beginnen in Duitsland. Het bedrijf groeit exponentieel: ‘De bekende hockeystick.’

Dat vertelde Kashifa Suddle vandaag op de NIMA Marketing Day. Ze is chief commercial officer bij Charlie Temple, twee jaar geleden opgericht in Delft. Het bedrijf van ondernemer Leon Planken investeerde in naamsbekendheid via onder andere tv-reclame. Er werken inmiddels ongeveer veertig mensen, omzetbedragen worden niet genoemd.

Next day delivery

Net als een aantal andere online (begonnen) concurrenten houdt Charlie Temple regie over de hele keten. Suddle: ‘We doen bijna alles zelf, van het ontwerp van monturen tot het slijpen van de glazen in ons eigen glasatelier. We houden de glazen en monturen op voorraad in Delft, waardoor we next day delivery kunnen bieden. Ook bieden we dertig dagen bedenktijd en twee jaar garantie op iedere bril.’

Oogmetingen

Volgens de commerciële voorvrouw is Charlie Temple geen discounter: ‘Vergelijk ons niet met Aldi of Lidl’, zei ze. ‘We koppelen lage prijzen aan de beste service en aan kwaliteit; onze monturen zijn van handgemaakt en gepolijst hoogwaardig acetaat.'

Wat Charlie Temple niet biedt zijn oogmetingen, hoewel het bedrijf inventariseert hoe dat technisch op afstand kan. ‘Daar zijn we naar aan het kijken, maar op dit moment zijn de ontwikkelde oplossingen nog niet accuraat genoeg om metingen al online aan te bieden.' Klanten gaan nu dus naar opticiens in de winkelstraat om hun ogen op te laten meten, erkent Suddle: ‘Klopt inderdaad, steeds meer opticiens bieden zo’n meting dan ook als losse dienst te koop aan.’

Paniekvoetbal

De fysieke winkeliers hebben het lastig, aldus Suddle. ‘Het komt een beetje wanhopig over, als paniekvoetbal. Acties zoals drie brillen voor de prijs van één bril. Dan weet de klant ook meteen dat die brillen eigenlijk te hoog in de prijs hebben gezeten. Er zit veel intransparantie in deze markt en daar heeft de branche volop van geprofiteerd. Zo is een cilinderafwijking niet ongebruikelijk, maar door de intransparantie wordt de schijn gewekt dat de glazen daardoor zo duur zijn.'

De gevestigde orde - Pearle, Hans Anders, Eyewish en Specsavers zijn in ons land de grootste ketens - hebben volgens Suddle decennialang een blinde vlek voor innovatie gehad. Maar oude businessmodellen zijn niet langer houdbaar: ‘Inmiddels is wel zo’n beetje bewezen dat dezelfde kwaliteit voor veel en veel minder kan worden geboden. Glazen zijn gewoon echt niet duur. Daarbij komt dat consumenten steeds mondiger zijn geworden. Het online aandeel in deze markt ligt nu tussen de 5 en de 10 procent, het zal de komende jaren verder groeien.’

Winkels

‘Waarom toch zó goedkoop?’, was vanmiddag een vraag uit het publiek in DeFabrique. ‘Omdat we de klant niet méér hoeven te vragen’, luidde het antwoord. ‘Wij hebben geen fysieke winkels’, verduidelijkte Suddle. Ace & Tate, ook een Nederlandse speler, begon online maar haalt inmiddels ruim de helft van zijn omzet uit zijn internationaal uitdijende winkelbestand. ‘Fysieke winkels worden zichtbaar in de prijs', aldus Suddle. Dat er ooit misschien toch winkels komen van Charlie Temple sluit ze niet uit: ‘Ik zie de noodzaak niet, het gaat prima online. Maar wie weet. Bij pop-ups kan ik me sowieso wel wat voorstellen.’

Duitsland

‘Uitrol buitenland’ stond bovenaan Suddle’s afsluitende presentatie-slide, vanmiddag in Utrecht, gevolg door nieuwe productcategorieën, technologische innovaties en personele uitbreiding. ‘Zo zoeken we nog een countrymarketeer voor Duitsland’, pakte Suddle punt één en vier samen. ‘We willen daar na de zomer beginnen.’