Twinkle | Digital Commerce

Iamtoro: met boxershorts mannen inspireren

2019-06-24
1000562
  • [interview]
  • 3:35

Een merk bouwen in de categorie mannenondergoed. Niet zomaar boxershorts verkopen, maar de dragers zelfvertrouwen geven en inspiratie bieden. Dat is wat Marc van Eck met Iamtoro wil.

Iamtoro is een nieuw kledingmerk voor mannen dat in september 2018 werd gelanceerd. Hoofdproduct zijn boxershorts, maar er zijn ook caps, T-shirts en hoodies. Het is het merk van marketeers Marc van Eck (eigenaar van strategisch adviesbureau Business Openers), Roland Ykel en acteur/ondernemer Everon Jackson Hooi. Het merk wil ‘mannen inspireren om te putten uit eigen kracht en gelooft dat succes bereikbaar is voor iedereen.’

Zetje in de rug

Van Eck vindt het leuk om een nieuw merk te beginnen, zegt hij. Zeker in een overvolle markt als die van mannenondergoed. ‘Het komt er echt op aan dat je je verhaal over de bühne brengt.’ Veel jonge mensen missen een zetje in de rug, zegt Van Eck. ‘Wij willen ze zelfvertrouwen bieden. Als het tegenzit, moet je toch door kunnen gaan. Dan heb je zelfvertrouwen nodig.

‘Zelfvertrouwen begint al ’s ochtends. Als je opstaat en een schone onderbroek aantrekt. En die onderbroek is ’s avonds het laatste wat je uittrekt. Het gaat dus niet om onderbroeken, het is een eerbetoon aan alle mensen die geheime dromen en ambities hebben en elke dag succes nastreven’, aldus de marketeer.

Na de lancering in september 2018 ging het merk volgens Van Eck viraal doordat mannen die zich als model konden opgeven, de foto’s en video’s op social gingen delen. ‘Mensen gaan het posten, geven aan dat je belofte klopt. Je ziet het merk op social ontstaan’, zegt Van Eck. Iamtoro moet het hiervan hebben, want het merk spendeert geen geld aan advertenties.

‘Modern merk’

Van Eck heeft bewust voor online verkoop gekozen. ‘We zijn een modern merk, dus natuurlijk zijn we online gedreven. Zo staan we ook direct in contact met de klant.’

Hoewel Iamtoro als online merk is gestart, lonkt de offline retail nu ook, vertelt hij.  ‘Er was een winkelier in Nieuwegein die de boxershorts per se in zijn winkel wilde hebben. Zes keer zeiden we nee, de zevende keer ja. En de verkoop gaat goed. Dus eventuele andere winkels sluiten we niet uit.’

Online wordt het merk natuurlijk via de eigen site verkocht, maar mensen kunnen ook bij bol.com terecht. Of andere online shops als wehkamp of Zalando de boxershort gaan verkopen, dat weet Van Eck nog niet. ‘Het hangt af van de marge. Als ze veel geld willen ontvangen, dan loont het niet. We willen de boxershorts niet te duur maken en natuurlijk ook geen verlies leiden.’

De site is mobile first en dat loont, geeft van Eck aan. 50 procent van de sales vindt plaats via de mobiel. ‘Stel je voor dat je mobiele site niet optimaal zou zijn. Dan mis je een hoop.’

Retouren

Iamtoro werkt met e-fulfilmentbedrijf Active Ants voor magazijnopslag, het versturen van de producten en de verwerking van de retouren. Hoeveel boxershorts komen eigenlijk retour? Van Eck: ‘Eigenlijk heel weinig. Minder dan 5 procent. Dat geeft ook aan dat niet alleen de kwaliteit prima is, maar ook dat de maattabel op de site goed is.’ Dat percentage is voor Van Eck qua kosten acceptabel. ‘Het is een relatieve kostenpost.’

Wat gebeurt er met de teruggestuurde onderbroeken?

Van Eck: ‘In principe wordt elk geretourneerde ongedragen boxershort bekeken en beoordeeld of hij opnieuw verkocht kan worden. Dan wordt hij gestoomd en gaat-ie opnieuw het verkoopproces in. De onverkoopbare, dat zijn er dus echt niet veel, gaan naar de textielafval of ik geef ze aan mijn kinderen, haha.’  

Je vertelde op NIMA Marketing Day dat jullie eigen geld hebben geïnvesteerd en nog geen geld verdienen. Maar het geld vliegt er ook niet uit, wat vaak bij een start-up het geval is. Wanneer hoop je geld te gaan verdienen?

‘Dat is moeilijk in te schatten. We hebben gezegd: de eerste vijf jaar hoeven we ons geld niet terug. Als we geld gaan verdienen, investeren we het weer in het bedrijf om nieuwe collecties te maken en het assortiment verder uit te breiden. We willen met het oog op de langere termijn vooral in het product investeren. Misschien gaan we op een gegeven moment wel een vrouwenlijn beginnen.’

Wanneer is het merk een succes? Als elke man in een Iamtoro-boxershort loopt?

‘Haha! Dat zou mooi zijn. We willen een vast begrip in de markt worden en in de top 3-merken van boxershorts belanden. We willen ook richting het buitenland. Organisch gebeurt dat al nu in België. Zonder dat we adverteren stijgt het aantal Belgische bestellingen. Maar het gaat mij ook om inspiratie, ik wil dat ons merk een echte inspiratiebron wordt. Ook dat is succes.’