Twinkle | Digital Commerce

Secrid gooit systemen door vertaalmachine

2018-02-19
21151189
  • [case]
  • 4:19

Secrid heeft de verzadigde markt van de portemonnees volledig opengebroken. Met de integratie van portemonnee en kaarthouder tot één nieuw, stijlvol en veilig product verovert het in rap tempo de wereld. Maar daarvoor was wel een efficiencyslag op IT-gebied nodig.

Secrid, negen jaar geleden opgericht door ontwerpers René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt, boekt jaar op jaar klinkende groeicijfers. Het bedrijf is actief in circa zestig landen, vooral via retailnetwerken. ‘In de beginperiode boekten we jaar op jaar groei van 100 procent, dat is inmiddels gedaald naar ongeveer 50 procent’, zegt Thomas Boogert, ERP- en ICT-specialist bij Secrid.

Secrid verkoopt vooral b2b en maakt hiervoor gebruik van agentschappen. Alleen in Nederland, België en sinds kort de VS verkoopt het bedrijf ook direct aan de consument. De VS neemt wat dat betreft een bijzondere positie in, vertelt Boogert: ‘Daar hadden we tot medio 2016 een beperkte marktpositie. We stonden alleen op beurzen en hadden geen agenten. De reden om ook daar de consumentenmarkt op te gaan heeft alles te maken met de omvang van het land. Ons uitgangspunt is dat de klant op maximaal vijftig kilometer afstand een product van ons moet kunnen kopen. Als je met dat doel in de VS een agentennetwerk wilt opzetten, kost dat te veel tijd.’

Zo groeide het plan om in de VS, net als in Nederland en België, de consument rechtstreeks via een webwinkel te benaderen. Op 15 november 2016 ging de Amerikaanse webshop live. De aanpak? Zo’n beetje op goed geluk, vertelt Boogert. ‘In de wetenschap dat wij het vooral moeten hebben van word of mouth besloten we het rustig aan te doen. Geen AdWords, alleen SEO.’ De producten voor de Amerikaanse consumentenmarkt worden verzonden met FedEx vanuit Den Haag, net zoals dit al gebeurde voor retailers in de VS.

Een jaar later concludeert het bedrijf dat de consumentenwebwinkel goed draait. En dat zonder al te veel marketinginspanningen. ‘Aan Black Friday hebben we bijvoorbeeld helemaal niets gedaan, en toch verkochten we dat weekend 400 procent meer in vergelijking met een gewoon weekend.’

Omwenteling

Aan de livegang van de Amerikaanse site ging een IT-omwenteling vooraf. Want hoewel de IT-processen voor b2b goed op orde waren, waren op het gebied van b2c de nodige vernieuwingen nodig – ook al vormt de b2c-omzet binnen Secrid slechts een fractie van het totaal. ‘Bij snelgroeiende bedrijven zie je vaak dat de business met duizend kilometer per uur over de snelweg raast en dat IT achterop raakt’, weet Max van Eeghen van Dell Boomi, dat het integratieplatform leverde. Dit cloudplatform, dat ERP en webwinkel met elkaar verbindt, afficheert zich als een low coding-oplossing: veel relatief gecompliceerde handmatige processen worden vervangen door eenvoudige drag- en drophandelingen, wat volgens het bedrijf een efficiencyverbetering van 50 procent kan opleveren.

Secrid wilde voor de Amerikaanse webwinkel (Usa.secrid.com) geen apart systeem opzetten. ‘Wij brengen graag alle individuele orders onder in één systeem omdat we daarmee straks gemakkelijker data-analyses kunnen uitvoeren’, licht Boogert die keuze toe. Daarom besloot het bedrijf tot integratie met het bestaande ERP-systeem van NetSuite. Voor de webwinkelsoftware werd wel gekozen voor een nieuwe leverancier. ‘Omdat we sowieso op zoek waren naar betere webwinkelsoftware, besloten we Shopify als test in te zetten in de VS.’ Die test is goed verlopen, vult hij aan. ‘We willen nu de opzet van de Amerikaanse site wereldwijd inzetten.’

Extra weegmoment

Het integreren van de systemen was een uitdagend proces. Een standaardoplossing is er namelijk niet. Toch was het proces ook wel weer basaal, stelt Boogert. ‘Integratie is eigenlijk een vertaling en daarbij heb je een vertaalmachine nodig. Waar het op neer komt is dat de nieuwe Amerikaanse site en ook de leveranciers moeten kunnen communiceren met ons ERP-systeem. Daarbij moet alles 100 procent kloppen.’ En dat betekent dat voortdurend moest worden gelet op bijvoorbeeld error logs en afwijkingen. Boogert geeft een voorbeeld: ‘Vanuit het ERP-systeem worden dozen gestuurd naar de verpakkingsmachines. Daarbij ontdekten we dat we soms een extra weegmoment moeten inbouwen. Soms worden kleine dozen voor verzending naar de VS om kostentechnische redenen namelijk omgepakt in één doos. Maar dan moet je die losse dozen nog wél apart scannen en wegen. Die mogelijkheid moesten we dus inbouwen in het proces.’

De drempel voor de omwenteling was fors, erkent Boogert. ‘De instapkosten voor deze oplossing zijn best hoog en het was mij ook niet meteen duidelijk waaróm dat zo was. Maar we kunnen nu wel zaken als het opbouwen van een eenduidig klantbeeld en de facturatie veel efficiënter uitvoeren. En dat stelt ons in staat om voor klanten meer waarde toe te voegen. Bijvoorbeeld als het gaat om het behandelen van uitzonderlijke bestellingen. Toen we nog klein waren deden we dat bijvoorbeeld door klanten in Den Haag soms op de fiets hun bestelling te bezorgen, iets wat we soms nog steeds doen. Daarbij proberen we deze persoonlijke service schaalbaar te houden voor onze zevenduizend internationale retailers. Met slimme IT-automatisering kun je daar ruimte voor houden.’

Over Secrid
Het Haagse Secrid maakt een nieuw soort portemonnee waarvan elk model is uitgerust met de ultra dunne aluminium Secrid Cardprotector, die in 2010 werd onderscheiden met een Red Dot Design Award. In datzelfde jaar introduceerde Secrid de eerste leren wallets en in 2012 werd de hele productlijn onderscheiden met de European Aluminium Award. De producten, die worden gefabriceerd in Nederland, worden verkocht in ruim zestig landen. Secrid heeft negentig medewerkers.