Een fysieke modewinkel kan dankzij digitalisering met een handvol vierkante meters toe. Producten zijn niet nodig, wel moet er service worden geboden. ‘Anders gaan klanten het internet op.’
Die woorden sprak Andrey Golub vorige week tijdens een mediatour van Microsoft in Milaan. Hij is oprichter en ceo van de Italiaanse start-up Else.corp. Deze week is hij in Nederland om zijn ‘virtuele retailbedrijf’ via de Kamer van Koophandel onder de aandacht te brengen. Kortweg koppelt hij geavanceerde pastechnologie in een offline omgeving aan fabrieksmatige personalisatie. ‘The real time fashion system’, noemt de geboren Rus het.
Shop-in-shop zonder schoenen
Else.corp (Else staat voor exclusive luxury shopping experience) ontwikkelde een werkend prototype voor de verkoop van schoenen. Voor de klant ziet het eruit uit een shop-in-shop, maar dan zonder schoeisel. Door middel van 3D-technologie, virtual reality, augmented reality (door Microsoft ‘mixed reality’ genoemd, waarbij de eigen HoloLens voorziet in de toevoeging aan de werkelijkheid) kan hij de beschikbare modellen ‘zien’, passen en aanpassen.
Mass customization
Golub wil ‘mass customization naar de massa brengen’, via de cloud. Dankzij het SaaS-platform (Software as a Service) van Else.corp kunnen verkopers op grote schaal producten op maat laten maken voor hun klanten, mits fabrikanten dat faciliteren. Industrial made to order, aldus Golub. ‘Dus geen configuratie, voorgemaakte printjes of bijvoorbeeld je initialen op een bepaald product, maar echt iets dat alleen voor jou als klant bedoeld is.’
B2b-verbinder
Het is allemaal zeker geen toekomstmuziek volgens Golub; want machines zijn tot veel in staat. Het gaat erom dat dat de aanlevering van de productievoorwaarden efficiënt en consequent verloopt. ‘Daarvoor moet je de hele waardeketen aanpakken. Laat duidelijk zijn: wij zijn niet de pionier op het gebied van personalisatie, kunstmatige intelligentie, 3D of hologrammen, wij zijn de b2b-verbinder die de boel bij elkaar brengt. Alles in de cloud, in een totaal open framework. Natuurlijk zijn er issues op het gebied van techniek, design en creativiteit, dus er zijn bedrijven nodig die hier in geloven.’
Persoonlijke leest
Vooralsnog zullen dat vooral merken zijn die vergaande personalisering in de productie zien zitten (lees: waarvan de klanten daarvoor willen betalen). Golub heeft als gezegd een prototype gemaakt rondom schoenen (video), die helemaal op de persoonlijke leest van de klant kunnen worden geschoeid. Op basis van de geavanceerde meettechnieken komt hij tot zijn keuze, al dan niet geholpen door vakkundig personeel op de kleine vloer. Een merk kan zo'n 'atelier' bijvoorbeeld in een hoekje van een luxehotel posteren. Van belang is dat de klant daar goed kan worden gemeten, stoffen kan voelen et cetera. Juist de dingen die hij online niet kan doen. Golub, die al enkele merken en ontwerpers aan zich wist te binden: ‘Het zou stom zijn om dingen te ontwikkelen voor in de winkel als je die ook thuis kunt doen.’
Passanten worden klanten
Als het aan hem ligt komen er overal verkoophoekjes met digitale hulpmiddelen als HoloLenzen, die van passanten op relevante plekken klanten kunnen maken. ‘Het gaat om dat eerste fysieke contact, daarmee leg je de basis voor de klantrelatie. Natuurlijk kan een klant, als zijn maten en voorkeuren allemaal zijn opgenomen, zijn order ook online plaatsen. Maar het vetrekpunt is offline.’
Waardoor na verloop van tijd voorraad weer een service item gaat worden.