Twinkle | Digital Commerce

Birkenstock doet deur dicht voor Amazon

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:03

De Amerikaanse tak van Birkenstock verkoopt niet meer via Amazon vanwege de grote hoeveelheid namaakartikelen op het platform. Ook zijn retailpartners verboden om de producten vanaf 1 januari aan te bieden op Amazon of aan de pure player zelf te verkopen.

Dit drastische besluit nam chief executive David Kahan vanwege de ‘onacceptabele praktijken’ die ‘het merk in gevaar brengen’. Daarmee doelt hij op de grote stroom verkopers van namaakartikelen op Amazon, die volgens hem respectloos omgaan met het merk Birkenstock.

Doel niet haalbaar
Kahan vertelt volgens WWD dat hij drie jaar geleden bij zijn aantreden bij Birkenstock allerlei plannen aan Amazon presenteerde om het aantal namaakverkopers terug te dringen. ‘Maar na jarenlang discussiëren hebben we geconcludeerd dat dit doel niet haalbaar is.’

Amazon’s beleid
Amazon heeft niet inhoudelijk gereageerd op de kwestie, maar laat weten dat het een streng beleid voert tegen namaakverkopers. Ook Chinese concurrent Alibaba probeert zulke partijen buiten de deur te houden; ceo Jack Ma sprak onlangs over een ‘zero tolerance’ beleid, maar gaf wel aan dat namaakartikelen vaak niet onderdoen voor de producten van het echte merk.