Twinkle | Digital Commerce

Zo gebruik je advertising om van Sinterklaas een succes te maken

2017-11-29
1000562
  • [tips]
  • 2:49

Volgens Thuiswinkel.org en PostNL liggen de inkomsten van webwinkeliers rondom Sinterklaas zo’n 25 procent hoger dan tijdens een reguliere week dankzij extra online bestedingen. De periode vlak voor pakjesavond is voor webwinkeliers dan ook het moment om met advertising optimaal te profiteren van deze omzetstijging. Hoe je advertising op de juiste manier inzet? Met behulp van de volgende vier tips.

Tekst: Cyril Westerhof

1. Geef de last-minute-Sint een geheugensteuntje

De decembermaand is vaak een drukke periode, waardoor het Sinterklaasshoppen tot het laatste moment blijft liggen. Zet daarom speciaal voor degenen die zijn vergeten dat pakjesavond al eraan komt een online advertisingcampagne op om de verkoop te boosten.

Heb je een fysieke winkel? Zet dan vlak voor pakjesavond banners online om aankopen in de winkel te stimuleren en laat je potentiële klanten weten dat je producten sowieso op voorraad zijn. Toon hen het cadeau waar ze naar op zoek zijn, of geef korting op offline aankopen.

Je helpt je klanten nog beter op weg door je advertentie bijvoorbeeld te voorzien van een plattegrond met de dichtstbijzijnde winkel en openingstijden. Hiermee geeft je je klanten een back-upplan, mocht online bestellen niet meer lukken.

2. Bespaar de Sint het uitzoekwerk

Maak het voor de hulpsinterklazen makkelijker om het perfecte cadeau te vinden door ze te wijzen op bestsellers, unieke kortingen of tijdelijke aanbiedingen. Laat je advertenties daarnaast het beslissingsproces beïnvloeden.

Zo kan het tonen van een gegarandeerde leverdatum een doorslaggevende factor zijn. Daarnaast helpt een speciaal promotielogo of bijzondere lay-out je klanten herinneren dat het bijna Sinterklaas is. Of vermeld het aantal dagen tot pakjesavond. Een geslaagde Sinterklaas-banner zorgt ervoor dat je merk, aanbiedingen en het naderen van pakjesavond top-of-mind worden.

3. Focus op de niet-actieve Sint

Elke marketeer weet dat het bereiken van een nieuwe klant vaak meer kost dan het behouden van een bestaande klant. Bijna vijftig procent van de advertentieclicks wordt binnen dezelfde dag gegenereerd. Toch leggen de meeste retargetingdiensten steeds minder nadruk op het bereiken van niet-actieve gebruikers. Sinterklaas is echter het ideale moment om weer contact te zoeken met die gebruikers.

Overweeg eens om gepersonaliseerde advertenties in te zetten voor niet-actieve bezoekers; degenen die je website dagen, weken of zelfs maanden geleden bezochten. Dit is een zeer sterke tactiek voor de dagen voorafgaand aan Sinterklaas. Je genereert hier niet alleen meer inkomsten mee, maar het dient ook als goed alternatief voor het investeren in nieuw verkeer.

4. Hou het niet alleen bij Sinterklaas

Natuurlijk wil je als marketeer dat klanten ook terugkomen naar je webshop nadat alle Sinterklaasaankopen binnen zijn. Daarom is het slim hier alvast over na te denken als je bezig bent met het opzetten van je advertisingcampagnes. Door campagnes te retargeten, kun je niet alleen één aankoop genereren, maar juist meerdere. Een intelligente advertising- en retargetingtool monitort niet alleen de gebruikersgeschiedenis en -behoeften, maar creëert ook interesse in toekomstige producten. Door een campagne vóór Sinterklaas te lanceren, start je de customer journey al eerder op. Hiermee faciliteer je het doen van sinterklaasaankopen, en wijs je consumenten tegelijkertijd op wat ze in de toekomst misschien nog meer nodig hebben.

Misschien heeft je klant als sinterklaascadeau een sjaal gekocht. Met behulp van gepersonaliseerde retargeting campagnes kun je gedurende de periode na Sinterklaas bijvoorbeeld bijpassende handschoenen laten zien. Daarmee kun je je klant aansporen ook na Sinterklaas nog aankopen te doen in je webshop, zodat ze bijvoorbeeld een bijpassend kerstcadeau kunnen geven.

Cyril Westerhof is country manager Benelux bij RTB House.