De livestream-pilot die Kaan's Kaashandel in samenwerking met ABN Amro organiseerde, trok ruim 56.000 bezoekers. Vanuit 140 landen keken mensen naar de Alkmaarse retailer, die in het experiment tegelijkertijd online en offline verkocht.
Het aantal daadwerkelijke bestellingen verdubbelde naar 513 orders, meldt de ambachtelijke kaasboer. Nederlanders bestelden het vaakst, maar ook uit de Verenigde Staten en zelfs in Nieuw Zeeland kwamen orders. Gemiddeld keken bezoekers meer dan twee minuten naar de livestream. Piekdruktes telden 500 bezoekers, die gemiddeld zeven minuten keken.
Internationale aandacht
Met de pilot ging Kaan's Kaashandel flink internationaal; vooral in de Verenigde Staten was de livestream populair, met 11.640 unieke bezoekers. In Alkmaar, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht werd het meest gestreamd, maar ook in Londen en New York. Ook Chinese media maakten melding van de Stream Store.
Persoonlijk online
'In het begin was het wat onwennig te werken in de Stream Store, maar daarna ging het vanzelf', aldus retailer Jan Kaan. 'We merkten dat we de vragen op een persoonlijk manier konden behandelen’. We vonden het experiment zo geslaagd dat we gaan kijken hoe we dit in de toekomst in een andere vorm kunnen doen.' De Stream Store is momenteel gesloten, maar consumenten kunnen via de mail bestellen. Over een paar weken opent Kaan's Kaashandel een eigen webshop.
Voorbeeld
Ook mede-initiatiefnemer ABN Amro is tevreden met de resultaten. 'Dit is precies wat we wilden bereiken met de Stream Store: de authentieke en ambachtelijke speciaalzaak van de toekomst wereldwijd op de kaart zetten', vindt Sector Banker Retail Henk Hofstede. 'Wat ons betreft, is het experiment meer dan geslaagd en een voorbeeld voor retailers die nadenken over hun online aanwezigheid.'
Lees ook: 'ABN Amro streamt ambachtelijke kaasboer live' (26-09-'17)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Streamende kaaswinkel gaat internationaal
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.