Twinkle | Digital Commerce

Scanbutler: ‘Bleep en klaar’

2017-10-13
1000562
  • [interview]
  • 1:31

Keukenleitje 2.0: een scanner die registreert welke boodschappen er toegevoegd moeten worden aan je lijstje. Scanbutler faciliteert ’m.

Pak je de laatste hagelslag? Scan dan vóór je het pak weggooit de barcode in je keuken bij de Scanbutler en het product is toegevoegd aan je online boodschappenlijst. ‘We maken online boodschappen doen, makkelijker, inzichtelijker en besparen veel tijd’, stelt founder Stefhan van der Sligte. ‘We sluiten aan op de bestaande infrastructuur van supermarkten waardoor zij alleen maar “ja” hoeven te zeggen tegen samenwerking. Wij creëren zo meer business op hun eigen platform en we vergemakkelijken het leven van de consument.’ Van der Sligte claimt waarde te creëren voor zowel supermarkt als klant. ‘We pakken niet een schakel, maar de hele keten. De meeste boodschappenhulpen spelen supermarkten tegen elkaar uit. Wij geloven in win-winsituaties waarin beide partijen elkaar begrijpen.’

Scanbutler wil zowel de zakelijke als de particuliere markt bedienen. Collega’s, gezinsleden of huisgenoten dragen via de scanner samen zorg voor een up-to-date boodschappenlijst voor bijvoorbeeld de lunch. ‘Is dat het laatste pak melk? Even *bleep* scannen en klaar’, zegt de oprichter. De scanner in de keuken volstaat – de beheerder van de app zet vervolgens de gescande boodschappenlijst in de app of via de mail door naar de supermarkt, die de artikelen komt bezorgen. Binnen de consumentenmarkt ziet Scanbutler vooral senioren als interessante doelgroep: ‘Ik zie hen niet producten met een app scannen, maar wel producten langs een scanner halen. De bestelling zelf kan iemand anders voor ze plaatsen.’

Het verdienmodel van Scanbutler bestaat uit verkoop van de scanners en een commissie per geplaatste bestelling. Bekendheid wordt gegenereerd via LinkedIn en e-mailmarketing. Op dit moment werkt Scanbutler alleen met Albert Heijn. Van der Sligte verwacht binnen korte termijn ook Jumbo, Plus en Coop aan te sluiten.