Twinkle | Digital Commerce

Make-over: foodora

2017-11-09
1116628
  • 3:42

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze keer: foodora.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van foodora?

Tweeënhalf jaar geleden had foodora niet meer dan drie werknemers in dienst. ‘Er was een matig functionerend platform en veel restaurants waren nog huiverig om de stap naar bezorging te maken’, vertelt Luc van Emmerik, global head of communications. ‘Vandaag de dag hebben we meer dan 750 medewerkers in dienst in zeven Nederlandse steden, bezorgen we voor ruim achthonderd restaurants en zijn we onderdeel van één van de grootste thuisbezorgorganisaties in de wereld: Delivery Hero. Aan de productkant is het altijd zaak geweest om de exponentiële groei die we als bedrijf de afgelopen tweeëneenhalf jaar hebben doorgemaakt, bij te kunnen blijven benen. Functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid zijn hierbij altijd het uitgangspunt geweest.’

Waarom een nieuwe website?

‘De bezorgmarkt groeit snel en we zijn constant bezig met het ontwikkelen van ons product. Aan het uiterlijk van het platform was echter sinds het begin niets meer veranderd. De gebruiker werd dan ook constant geconfronteerd met oude content en er was geen duidelijke lijn in de voorwaarden waaraan de hero images en restaurantpagina’s moesten voldoen. We hadden ondertussen een nieuw logo geïntroduceerd en onze huisstijl vernieuwd: aan de productkant konden we niet langer achterblijven.’

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er functionaliteiten aan toegevoegd?

Voor zakelijke gebruikers vernieuwde foodora begin dit jaar al het aparte bedrijvenplatform, waarbij de nadruk op gezonde maaltijden kwam te liggen. Van Emmerik: ‘Naast het vernieuwde design is er ook een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan de app en website, bijvoorbeeld de wallet en de auto apply feature. Deze functionaliteiten maken het makkelijker voor de gebruiker om de door hem verkregen kortingsvouchers op te slaan en automatisch toe te voegen aan de bestelling. De auto apply feature zorgt hierbij met name ervoor dat de best beschikbare voucher in je persoonlijke wallet direct aan je bestelling wordt toegevoegd.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘Een verbeterde laadtijd en user interface. Daarnaast zijn de website en app ook aangepast aan de nieuwe huisstijl van foodora. Zo is het nieuwe logo toegevoegd en is de aanblik een stuk strakker geworden, waardoor de gebruiker sneller een beter overzicht heeft van de mogelijkheden die foodora biedt binnen zijn bezorggebied.’ De vernieuwde app en website verdienen zichzelf terug, constateert Van Emmerik. ‘De conversie rate is aanzienlijk verbeterd.’

Is de website extern of intern ontwikkeld?

‘De vernieuwde website en app zijn beide volledig intern ontwikkeld. We hebben op ons hoofdkantoor in Berlijn ruim honderd fte zitten, die zich dagelijks bezighouden met het verbeteren en optimaliseren van onze producten.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Omdat het hier een intern project betreft, zijn de ontwikkeling en de uitrol van de vernieuwde platformen volledig binnen budget gebleven’, aldus Van Emmerik. Door de aankoop van foodpanda door moederbedrijf Delivery Hero in januari heeft het project wel iets vertraging opgelopen. ‘Dit komt met name door de nieuwe wensen van de negen Aziatische markten, waar we onze activiteiten naar hebben uitgebreid. Voor de meeste Aziatische markten zijn deals en restaurant-ratings erg belangrijk; functionaliteiten die voor Europa nog niet op de planning stonden en dus moesten worden toegevoegd aan de verschillende roadmaps, gelinkt aan de rebranding. Twee relatief simpele functies die vooral aan de designkant voor heel wat extra werk hebben gezorgd.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Elke nieuwe fase in de doorontwikkeling van ons product geeft weer nieuwe inzichten’, reflecteert Van Emmerik. ‘We zijn een aantal keer tegen problemen aangelopen die we vooraf niet hadden kunnen voorzien. In combinatie met de steeds snellere ontwikkeling van de markt zorgt dit er dan ook voor dat dergelijke processen altijd anders lopen dan van tevoren gepland. Problemen zijn er in alle soorten en maten geweest. Alle systemen die we gebruiken, zijn aan elkaar gekoppeld. Zodra we iets in de code veranderden binnen het consumentenplatform, moesten we regelmatig bepaalde koppelingen aanpassen tussen dat platform en het systeem dat de restaurants gebruiken om hun orders te managen. Dat zorgde af en toe voor vertraging in het project.’

Welke nieuwe stappen wil foodora in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?

‘Redesign en het aanpassen van onze website en app zijn projecten die eigenlijk nooit af komen. We kijken continu naar de mogelijke ontwikkelingen, de behoefte van de gebruiker en nieuwe bedrijfsdoelen. Deze factoren zorgen ervoor dat we continu bezig zijn met het verbeteren van de functionaliteiten. Zo kan ik bijvoorbeeld melden dat we binnenkort zogenoemde swimlanes zullen toevoegen, om de navigatie en het vinden van je favoriete restaurants nog meer te vergemakkelijken. Ook zullen de quick filter functionaliteiten worden aangepast en uitgebreid.’