Twinkle | Digital Commerce

Wel of niet? Outsourcing afgewogen

2017-11-11
1000562
  • 6:26

Het picken, packen en shippen van e-commerce orders is een vak apart en kan het verschil maken tussen wel of niet succesvol zijn in de e-commerce wereld. Wat te doen, wel of niet outsourcen?

Tekst: Frank Loots

Zoals ieder startend bedrijf beginnen de meeste webwinkels op een zolderkamer of in een garage. In tachtig procent van de gevallen bestaat de onderneming na een jaar al niet meer en ja, heel soms wordt het een succes. Kleinschalige verkoop die langzaam verder groeit en soms met wat geluk, doordat een video of blog viral gaat, ineens door het dak knalt. Altijd komt een onderneming voor keuzes te staan, waarbij de visie van de ondernemer of het management bepalend is voor strategische keuzes. Als we kijken naar e-commerce ondernemingen en de inrichting van (onderdelen van) de supply chain, dienen er belangrijke keuzes gemaakt te worden als het gaat over e-commerce logistiek, ook wel e-fulfilment.

Alvorens in te gaan op de voordelen en nadelen van het uitbesteden van de e-commerce logistiek, eerst wat beeldvorming over de bijbehorende groei van een e-commerce bedrijf. Over het algemeen zien we dat webwinkels de volgende groeicurve doormaken:

  1. Kleine webshop (tot 50 orders per dag) – Logistiek zelf vanaf zolderkamer of garage.
  2. Gemiddelde webshop (50-200 orders per dag) – Logistiek vanuit kantoor/warehouse.
  3. Grote webshop (200-5000 orders per dag) – Outsourcing van de logistiek.
  4. Zeer grote webshop (5000-20.000 orders per dag) – Insourcing van de logistiek.

Zowel het zelf uitvoeren van de logistiek als het outsourcen ervan, afhankelijk van de volwassenheid van de e-business, heeft voor- en nadelen. Hier dienen strategische keuzes te worden gemaakt, afhankelijk van visie en beleid. Laten we eens kijken naar de voordelen en de nadelen van het outsourcen van e-commerce logistiek.

De Voordelen Van Het Outsourcen Van E-Commerce Logistiek

Met het outsourcen van e-commerce logistiek wordt in dit artikel het uitbesteden van de complete webwinkellogistiek aan een logistiek dienstverlener of e-fulfilment bedrijf bedoeld. Dit zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het orderpicken, verpakken en verzenden van e-commerce bestellingen. In feite vallen ook dropship-leveranciers daaronder. Dit zijn leveranciers die in opdracht van de webwinkel bestellingen verzamelen in het magazijn en verzenden naar de klant, consument of retailer. Het verschil hierbij is dat een fulfilment bedrijf geen eigenaar is van de producten, dit is nog altijd de webwinkel zelf, terwijl een dropship-leverancier dat wel is.

1.  Late cut-off tijden direct binnen handbereik

De laatste jaren is er een rat race ontstaan als het gaat over cut-off tijden. De ene webwinkel verwerkt de bestellingen nog tot 22:00 uur in de avond, de concurrent tot 23:00 uur en een ander verruimde de verwerkingstijd van bestellingen zelfs tot 00:00 uur. Ook e-fulfilment bedrijven zijn hier steeds verder in meegegaan en de meeste logistieke dienstverleners verwerken webwinkelorders tot minstens 22:00 uur. Als webwinkel kun je hier mooi gebruik van maken en jouw klanten ook deze service bieden. Want niet alleen worden de orders verzameld tot 22:00 uur, deze worden ook daadwerkelijk verzonden via de aangesloten vervoerders.

2.  Profiteer van afspraken met meerdere vervoerders

Over vervoerders gesproken, de meeste logistiek dienstverleners hebben meerdere vervoerders aangesloten. Met deze vervoerders hebben zij uitstekende afspraken over cut-off tijden, ophalen, retouren, tarieven, service, communicatie, etc. Hier kan jouw business op deze manier ook van profiteren. De onderhandelingen hoef je niet meer zelf te doen en de contracten met deze vervoerders hoef je niet meer te beheren. Easy does it!

3.  Zo scherp kun je zelf niet werken

E-fulfilment bedrijven hebben vaak wel honderd webwinkels als klant. Op die manier kunnen zij scherp inkopen, doordat zij deze volumes kunnen bundelen. Dit leidt tot inkooptarieven die jij zelf nooit kunt behalen. Denk aan lage verzendtarieven voor pakketten bij de vervoerders en goedkoop verpakkingsmateriaal en vulmateriaal. Kostentechnisch werken e-fulfilment bedrijven natuurlijk zeer efficiënt. Door middel van automatisering, slim werken en grote volumes is er sprake van een optimale kostenstructuur waar jouw business van kan profiteren.

4.  Maak gebruik van professionele systemen en oplossingen

Een goede logistieke dienstverlener heeft zijn systemen op orde en werkt niet meer met handmatige systemen en Excel-sheets. Een koppeling van jouw webwinkelplatform met het systeem van de logistiek dienstverlener zorgt voor realtime synchronisatie van informatie. Deze koppeling zorgt voor synchronisatie van orders, orderstatussen, retouren, voorraden, etc. Op die manier kan het fulfilmentbedrijf jouw orders ontvangen en verwerken. Het geeft ook extra inzicht en tools om je shop te runnen. Een goed ERP- of WMS-systeem biedt zowel standaard als maatwerkrapportages op het gebied van inkoop, orders, voorraad, omzet, etc. Behalve deze systemen kun je gebruik maken van bezorgopties, levering bij afhaalpunten en makkelijke retouroplossingen.

5.  Upscaling en crossborder

Een logistiek dienstverlener heeft de resources om dagelijks te kunnen opschalen als de situatie daar om vraagt. Extra mensen en middelen kunnen relatief eenvoudig worden ingezet om er toch voor te zorgen dat de bestellingen van jouw klanten op tijd, dezelfde dag, verzonden worden. De ene dag kunnen dit duizend orders zijn, maar de dag erop misschien wel het dubbele. Ook verzending naar het buitenland is voor een goede e-fulfilment partij geen probleem, evenals een crossborder retouroplossing.

6. Extra services worden ook geleverd

Bij de selectie van een e-fulfilment partner is het goed om direct na te denken over additionele services. Misschien wil je in de toekomst ook betalingen en retouren uitbesteden. Of de klantenservice. Neem dit mee in de afweging bij de outsourcing van je e-commerce logistiek en bij selectie van de juiste partij.

Nadelen van outsourcing

Aan het outsourcen van je e-commerce logistiek zitten natuurlijk niet alleen maar voordelen. Het kan best een flinke stap zijn, zomaar je voorraad uit handen geven. Daar waar je je producten voorheen vlakbij je had liggen en even kon tellen, controleren, fotograferen of bewerken, liggen deze nu bij een andere bedrijf, kilometers weg.

1.  Even pakken en nakijken is er niet meer bij

Je producten liggen bij de logistiek dienstverlener. Dit betekent dat als je iets wilt controleren aan de producten, je niet even je magazijn inloopt. Hopelijk heb je een partij geselecteerd die niet al te ver bij je vandaan is gelegen, maar toch. Om daar binnen te kunnen zul je even moeten laten weten dat je komt en je moeten houden aan de regels die daar in het warehouse gelden. Hopelijk zijn dit strikte regels, immers niet iedereen moet zomaar bij jouw goederen kunnen komen.

2.  Minder grip op je voorraad

Laten we eerlijk zijn, in elk warehouse 'verdwijnen' producten. Dit kan diverse oorzaken hebben, ook diefstal, want dat gebeurt overal. Maar ook minder voor de hand liggende oorzaken. Voorraden worden bijvoorbeeld niet goed verwerkt of beheerd, waardoor de voorraad onjuist is. Heeft de leverancier een verkeerd aantal in de doos gedaan? Zijn er teveel stuks verzonden aan een klant, waardoor er nu een tekort is? Dit soort situaties ontstaan, al zijn de procedures nog zo goed ingericht. Het is zaak hier goede afspraken over op papier te hebben, ook omtrent compensatie.

3.  Heb je nog wel onderscheidend vermogen?

Door de persoonlijke touch van jouzelf of van je medewerkers ben je nu in staat het verschil te maken met de moordende concurrentie. Dat ene handgeschreven bedankkaartje, dat extra telefoontje naar je klant of die kortingscode die je verstrekt om de klant te doen kopen. Uitbesteding van je logistiek maakt hier een einde aan. En dat zou nou net weleens het einde van jouw business kunnen betekenen. Hoewel, voor de ene business is dit van groter belang dan voor de ander. Ook is dit erg afhankelijk van de maturity van de business.

4.  My way or the highway

Logistiek dienstverleners werken op een bepaalde manier. Processen zijn zo ingericht dat de dienstverlener zoveel mogelijk orders kan verwerken. Vaak zijn dit standaard procedures. Zoals aangegeven kun je hier je voordeel mee doen maar dit heeft natuurlijk ook nadelen. Want dat is nou eenmaal de manier waarop het bedrijf werkt en daar zal niet van afgeweken worden. Dus specifieke maatwerkoplossingen zullen weinig geleverd worden óf het maakt de dienstverlening van het e-fulfilment bedrijf een stuk duurder. En dat was nou juist niet de bedoeling.

Het outsourcen van e-commerce logistiek kan erg interessant zijn. Er is echter geen eenduidig antwoord te geven op de vraag dit wel of niet te doen. Er zijn meer dan voldoende voordelen om e-commerce logistiek te outsourcen, maar er kleven zeker ook enkele nadelen aan. De keuze hangt af van de producten, de omvang van de business, de crossborder en omnichannel strategie, en supply chain visie van het management. Succes met het maken van je juiste keuzes hierin!

Frank Loots is interim e-commerce professional.