Twinkle | Digital Commerce

MostWanted: oer-Hollands sterk merk in clicks, bricks & social influencing

2017-08-31
1100618
  • [ingezonden artikel]
  • 4:18

MostWanted is het verhaal van Danique Bossers, een twintiger met een succesvolle webshop en een winkel in hartje Rotterdam. De kracht van het merk zit ‘m, naast de collectie, in ijzersterke aanwezigheid op socialmediakanalen. De volgende stap om volgers te binden met nóg meer relevantie, is e-mailmarketing.

Tekst: Marjolein Brokkelkamp, Bureau [De Redactie] / Beeld: Zuiverbeeld

Fashion is Bossers met de paplepel ingegoten: beide ouders zijn werkzaam in de modebranche. “Regelmatig ging ik met mijn vader mee naar het confectiecentrum, voor mij als twaalfjarige een walhalla. Soms kreeg ik tien euro om me er een poosje te kunnen vermaken; hij was er natuurlijk gewoon aan het werk. Maar in plaats van cadeautjes te kopen voor mezelf, kwam ik thuis met accessoires die ik doorverkocht aan vriendinnen en collega’s.” Na het behalen van haar VWO-diploma wilde Bossers het liefst een mode-managementstudie volgen, maar haar ouders adviseerden vanwege de economische crisis een studie te kiezen met een ‘grotere banenkans’. Het werd Accountancy aan Nijenrode waarbij Bossers tijdens het eerste studiejaar aan de slag ging als assistent-accountant bij een gerenommeerd kantoor.

Gáán voor mode

In een van de weekends vergezelde Bossers haar vader naar de Modefabriek en realiseerde zich dat ze er veel gelukkiger was dan op een accountantskantoor. Op maandag meldde ze zich af voor de studie Accountancy en stapte over op Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, vanuit de gedachte dat ze met deze studie én haar hart voor mode kon volgen én een degelijke opleidingsachtergrond realiseerde – een en ander eventueel in combinatie. Vanaf hier kennen velen het verhaal van Bossers: ze verkocht om een extraatje te verdienen samen met een vriendin T-shirts en kettingen via Facebook. “Het liep als een trein en al snel bleek het lastig om mijn tijd en aandacht goed te verdelen over werk en studie”, zegt Bossers. “De vriendin koos voor de baan in loondienst die ze al had en ik besloot te stoppen met mijn studie om helemaal te kunnen gaan voor een carrière in de mode-industrie. Negen maanden nadat ik het eerste T-shirt verkocht via een social-mediakanaal had ik als begin-twintiger een webshop en een winkel in de binnenstad van Rotterdam.”

Social influencer

Volgens Bossers zijn de belangrijkste redenen voor het succes van MostWanted de unieke collectie, de speciale combinaties van stijlen en de manier waarop alles wordt gepresenteerd. Bossers: “MostWanted is een van de meest trendy shops, zowel in de fysieke winkel als online. Ik verkoop niets dat ik niet zelf ook zou dragen. De collectie is behalve uniek ook betaalbaar en dat is een combinatie die je niet vaak ziet. Vanaf het begin werk ik samen met bloggers en vloggers; we zijn samen gegroeid. Inmiddels heeft MostWanted 150.000 volgers op Instagram, de teller van mijn persoonlijke account staat op 70.000. Maar bereik is natuurlijk niet gelijk aan invloed. De kracht van MostWanted op socialmediakanalen is dat de posts persoonlijk zijn. Op de kledingfoto’s staan modellen waarmee mijn doelgroep zich identificeert en ik laat ook veel van mijn persoonlijke leven zien.” Om twaalf, vier, zeven en negen uur verschijnt er een bericht van MostWanted of Bossers op het scherm van haar volgers. “Een dag overslaan met posten op Instagram kan niet, je moet jezelf constant in the picture ‘posten’”, licht Bossers toe. “Inmiddels telt het team vijf fotografes en content-makers voor de webshop en socialmediakanalen, maar er gaat niets de ‘virtuele deur’ uit voordat ik het heb gezien en heb goedgekeurd. Het succes van MostWanted schept ook verplichtingen. Vrouwen komen van heinde en verre naar de winkel aan het Oppert om MostWanted ‘in het echt’ te zien, de kleding te zien en voelen, en om te passen. Ik heb nooit durven dromen dat ook de fysieke winkel zo’n succes zou worden en heb plannen voor vestigingen in andere grote Nederlandse steden.”

Een volledige metamorfose

Clicks & bricks versterken elkaar duide­lijk bij MostWanted, maar Bossers heeft meer ambities dan het openen van nieuwe vestigingen en meer posten op Instagram. Bossers: “Het ging allemaal zo snel dat ik bij de start niet eens een degelijk onder­nemingsplan heb uitgewerkt. Wat ik doe is goed, maar tot voor kort wist ik eerlijk gezegd niet waarom. Mijn doelstelling is om MostWanted te laten groeien op een gezonde manier. Daarvoor zocht ik een partner die mij in meerdere opzichten kan helpen. Die partner is Gracious Studios: naast het uitbouwen en professionaliseren van de webshop, hebben ze mij ook inzich­ten gegeven in wat goed is en wat beter kan. Onlangs heeft Gracious Studios de rebranding van MostWanted afgerond en de webshop volledig vernieuwd naar het platform Magento 2; een complete meta­morfose. Het nieuwe design past perfect bij MostWanted. Om het traject nog ingewikkelder te maken, is het nieuwe platform direct gekoppeld aan de fulfilment-partij Montapacking om ervoor te zorgen dat de klantervaring van A tot Z optimaal is.”

En dan… e-mail-marketing

Binnenkort start MostWanted samen met Gracious Studios met e-mailmarketing om alle social media-volgers ook persoonlijke, relevante berichten van MostWanted te sturen. “De adviezen van Gracious Studios met betrekking tot momenten en contacttechnieken zijn waardevol voor mij”, zegt Bossers. “Denk aan specifieke e-mails voor klanten met een grotere maat, informatie over laatste stuks en ‘back in stock’. Het idee is dat we drie keer per week e-mails versturen waarbij MostWanted verantwoordelijk is voor de inhoud. De persoonlijke touch wordt duidelijk gewaardeerd door mijn klanten, dus ook onder elke e-mail staat letterlijk en figuurlijk mijn handtekening.”

Design, development en marketing verbinden

Gracious Studios is opgericht in 2007 en een van snelst groeiende full-service digitale bureaus van Nederland. Door design, development en marketing met elkaar te verbin­den, verwezenlijkt Gracious Studios crossmedia-synergie voor krachtige merken waaronder bol.com, Vriendenloterij, de Persgroep Nederland en Koopjedeal. Kijk voor meer informatie op www.graciousstudios.nl.