Twinkle | Digital Commerce

Ikea test verkoop in externe webshops

2017-06-08
25041408
  • 1:04

Ikea zoekt samenwerking met online verkoopplatformen om zijn online aandeel te versterken. Daarvoor start de woonketen komend jaar een pilot waarin een deel van zijn assortiment beschikbaar komt bij externe partijen. Wie dat worden, is nog onbekend; speculanten wijzen naar Alibaba en Amazon.

Inter Ikea Groep's ceo Torbjorn Loof maakte het voornemen bekend in een recent interview. Volgens Loof is het 'competitieve landschap aan het veranderen' en wil het Zweedse bedrijf zich daaraan aanpassen. Het is de eerste keer dat Ikea producten via externe kanalen gaat verkopen.

Omzetaandeel online
Recente jaarcijfers onderschrijven het groeiende aandeel van online consumenten in Ikea's omzet: tijdens het fiscale boekjaar, dat eindigde in augustus 2016, boekte het bedrijf 30 procent online omzetgroei. Die toename was goed voor een totaalbedrag van 1,4 miljard euro opbrengsten uit Ikea's webwinkels. Dat brengt het aandeel van online in de totale omzet (34,2 miljard euro) op 4 procent.

Connected stores
Loof doet geen uitspraken over welke online platformen hij op het oog heeft voor de Ikea-collectie: 'We gaan testen om te kijken 'wat betekent dit, hoe ziet online shoppen er in de toekomst uit en wat betekenen digitale winkelcentra?' Ikea experimenteert momenteel met fysieke vestigingen van kleiner formaat en de integratie van digitale technologieën daarin.