Net zoals Nederland bijna 17 miljoen voetbaltrainers heeft, hebben we even zo veel online marketingexperts. Tenslotte, vrijwel iedereen shopt tegenwoordig, in meer of minder mate, online. E-commerce partijen die de Champions League willen halen zullen wel de juiste spelers moeten kopen en zichzelf zichtbaar weten te maken. Maar dat is ingewikkelder dan het lijkt.
Het spel wordt nu anders gespeeld dan voorheen en het online marketinglandschap ontwikkelt zich razendsnel. ‘And that’s also a truth like cow’, zou Louis hieraan toevoegen. Vooral vindbaarheid en budgettering vragen om een andere manier van werken en denken.
Als ik kijk naar de ontwikkelingen en praat met online marketeers, kan ik me voorstellen dat hun positie lastig is. Je zit altijd in tweestrijd: aan de ene kant moet je snel resultaten halen en het budget verantwoorden terwijl er aan de andere kant zoveel meer mogelijk zou zijn als je de tijd zou hebben. Niet alleen om campagnes zorgvuldiger op te zetten, maar vooral ook om het management inzicht te geven in wat er gaande is.
Vindbaarheid is duurder dan ooit
De snelle veranderingen maken de vindbaarheid steeds moeilijker te realiseren. Zo is in 2016 het aantal AdWords posities op pagina 1 in Google met 70 procent gedaald. Ook het feit dat de totale bestedingen aan zoekmachinemarketing met 25 procent zijn gestegen in 2016 helpt niet mee om de concurrent gemakkelijk voor te blijven. Bovendien is seo minder zichtbaar dan voorheen, waardoor het zelfstandig genereren van traffic duurder is geworden.
Geld uitgeven is nog niet zo eenvoudig
Veel retailers worstelen dagelijks met de verdeling van budgetten. Dit is een totaal ander spel da traditionele marketing. Het voordeel van online marketing is juist dat je meer winst kunt halen omdat je tussentijds kunt bijsturen en verbeteren. Investeer. Leer. Verander. Repeat. In de praktijk gebeurt het nog echt vaak dat zelfs de meest succesvolle campagnes gewoon stoppen wanneer het budget op is. Zonde. De concurrent springt meteen in dit gat en het kost weer tijd en geld om dit in te halen. Het is een snel spel met een hoge inzet: dat vraagt om korte passes maar een scherpe en vooruitziende blik.
Snel spel
Wie voor de winst gaat zal zich dus moeten focussen op vindbaar zijn, strategisch moeten budgetteren en de techniek voor zich laten werken. Dat is de kunst van het snelle spel dat online marketing heet.
Nederland loopt op SEO gebied ook zeker voorop in vergelijking met andere landen om ons heen. Ik merk dat SEO complexer wordt en dat een aantal technieken die een paar jaar geleden nog heel goed werkten gewoon minder sterk worden in hun effecten.
Het succes dat je kunt behalen met SEA en SEO is heel erg afhankelijk van de markt waarin je opereert. Een goede niche keuze is gewoon essentieel omdat mainstream gaan betekent dat je hoogstwaarschijnlijk een aantal unbeatable big players tegenkomt in je vaarwater.