Nederlanders besteden maar een klein deel van hun inkomen aan Kerst, blijkt uit een internationale vergelijking. De uitgaven worden relatief vaak in webwinkels gedaan; alleen de Britten doen een groter percentage van hun kerstaankopen online.
Ferratum deed onderzoek naar consumentenbestedingen in de aanloop naar Kerst. In zijn ‘Kerstmis Barometer’ staan resultaten van dertienduizend huishoudens in twintig verschillende (voornamelijk Europese) landen.
Nog niet de helft van het gemiddelde
In onderstaand diagram ziet u dat Nederlandse gezinnen 10,65 procent van het besteedbaar inkomen spenderen aan Kerst, veel minder dan in de andere gepeilde landen. Procentueel gezien geven gezinnen hier maar 47 procent (index) uit van het gemiddelde over alle landen. Daarbij moet worden aangetekend dat het gezinsinkomen in ons land hoger ligt dan in veel van de andere genoemde landen. En dat Sinterklaas hier ook aan het decemberbudget knaagt.
Online aandeel
Van de kerstuitgaven doen Nederlandse gezinnen 36 procent online, rapporteert Ferratum. Het percentage ligt aanmerkelijk lager dan in Groot-Brittannië, waar 41,4 procent van het kerstbudget op internet worden besteed volgens de kredietverstrekker.
Meer bevindingen uit de Kerstmis Barometer van Ferratum zijn hier te vinden.
Lees ook:
- ‘Kerst brengt 57 procent meer in e-commerce laatje’ (19 december 2016)
- Drukste e-commerce week van start (19 december 2016)
Waarom wordt er dan weer niet bij vermeld hoeveel hier aan Sinterklaas wordt uitgegeven.
Dan hebben we een beetje zicht op het werkelijke feestbudget.
Wel opvallend dat er in de Baltische staten zoveel aan wordt uitgegeven.
Dat zijn geen rijke mensen.