Twinkle | Digital Commerce

Drukste e-commerce week van start

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:26

Nederlandse retailers gaan de drukste e-commerce week van het jaar in. Met de kerstdagen voor de deur verwacht PostNL de hoogste piek in orderverwerking. Bol.com beleeft waarschijnlijk vandaag de drukste dag in zijn geschiedenis.

De lijstaanvoerder van de Twinkle100 denkt in de feestperiode - de maanden november en december - zo’n 9 miljoen bestelde producten te verwerken, 3 miljoen meer dan vorig jaar. De helft komt onder de kerstboom te liggen.

Piekdag
Vandaag is dan de piekdag voor Bol.com. 'Consumenten zijn er in het weekend op uit en oriënteren zich; op maandagavond zijn veel mensen thuis en wordt er gekocht, het meest tussen 21.00 en 22.00 uur’, aldus woordvoerster Marjolein Verkerk. 'Het is niet alleen de beste dag van 2016, maar daarmee ook in onze bijna 18-jarige geschiedenis.'

PostNL’s drukste week
PostNL is zeer druk deze week met het bezorgen van de laatste kerstcadeaus. In 2015 viel de drukste dag van de pakketvervoerder op de woensdag voor kerst. Op die 23e december werden bijna anderhalf miljoen pakjes bezorgd.

Uiteenlopende voorspellingen
De voorspellingen rond de drukste e-commerce week van het jaar liepen de afgelopen periode ietwat uiteen. Adobe concludeerde al vroeg in het seizoen dat 12 december de piekdag zou worden voor de Nederlandse online markt. Middenin de digitale pakjesstorm denkt Detailhandel Nederland dat 23 en 24 december de drukste dagen worden van 2016.

Aantal dagen eerder online
‘Tijdens de drukste uren gaan we uit van ruim 2 miljoen aankopen per uur’, schrijft Detailhandel Nederland vandaag. ‘In de webwinkel zal het dit jaar om circa 2 miljoen betalingen gaan op de piekdag. Naar verwachting vindt de drukste dag in webwinkels een aantal dagen eerder plaats dan in de winkelstraten.