Twinkle | Digital Commerce

De impact van fintech

2017-05-27
180101
  • 3:24

Eén van de meest traditionele sectoren in de internationale economie schudt op zijn grondvesten. De bankwereld heeft te maken met de spectaculaire groei van fintech: financiële technologische oplossingen die zorgen dat er minder handwerk nodig is en nieuwe diensten ontstaan voor consumenten. Welke kansen biedt fintech online marketeers?

Tekst: Peter van der Schaar

De spectaculaire groei van fintech heeft zijn oorsprong in de financiële crisis van 2008, gecombineerd met de opkomst van smartphones. Banken hadden minder aandacht voor innovatie vanwege de financiële problemen en strakker wordende regulering. Consumenten hadden juist steeds meer behoefte aan nieuwe dienstverlening die makkelijk mobiel toegankelijk is. Het resultaat? Duizenden start-ups en miljarden aan investeringen. Ook de grote technologiebedrijven springen op fintech om betalingen nog makkelijker te maken. Kijk bijvoorbeeld naar Apple met Apple Pay, en Samsung met Samsung Pay.

Makkelijker maken van betalingen en preventie van fraude
Het meest voor de hand liggende onderwerp is natuurlijk de transactie in de webshop. In Nederland is iDeal verreweg het meest gebruikte betaalmiddel. Het is makkelijk voor de consument en veilig voor de retailer. Echter iDeal is een Nederlandse oplossing en iedere retailer die over de grens kijkt, krijgt te maken met andere betaalmethoden die gevoeliger zijn voor fraude.

Het Nederlandse Adyen is wereldwijd voorloper op dit vlak en verzorgt mondiale betalingen in één platform. Daarnaast heeft het mogelijkheden voor het opsporen van fraude. AcceptEmail is ook een Nederlandse oplossing, die het makkelijk maakt om klanten een betalingsverzoek te doen via e-mail. Het Zweedse Klarna gaat overigens nog een stuk verder, dat biedt een betaalplatform en staat garant voor krediet- en frauderisico’s.

Mogelijk maken van kopen op afbetaling en leningen
Fintech zou veel retailers ook een oplossing kunnen bieden om kopen op afbetaling mogelijk te maken. In Nederland is wehkamp een bekend voorbeeld van een webwinkel waar men op afbetaling producten kan kopen. Voor veel kleinere retailers is dit model echter te arbeidsintensief, te kostbaar en te gevoelig voor fraude. Ook hier kan fintech in de toekomst een oplossing bieden. Het Duitse Kreditech heeft mogelijkheden om geautomatiseerd - gebaseerd op kunstmatige intelligentie - te bepalen of mensen in aanmerking komen voor een lening. Hiermee maakt het bedrijf leningen mogelijk op websites of in winkels, met name in opkomende markten waar mensen weinig toegang hebben tot krediet. Het Chinese Qufenqi doet hetzelfde op de Chinese markt.

Integratie van online en offline points of sale
De integratie van verschillende verkooppunten, zowel online als offline, komt in nagenoeg elke Twinkle aan bod. Uiteraard is de kassa ook bepalend voor de mogelijkheden om online en offline te combineren. Wil je werken met pop-up stores, afhaalpunten of winkels en online combineren? Square was één van de eerste bedrijven die het mogelijk maakt om met enkel een iPad een betaalpunt op te zetten. Het Amerikaanse Poynt gaat iets verder, met eigen hardware die je overal kunt gebruiken. Ook de e-commerce platformen laten van zich horen op dit vlak, zoals Shopify, dat inmiddels storefronts biedt voor zowel winkel als website. Een goed betaalsysteem is niet alleen noodzakelijk voor de verkoop, maar bijvoorbeeld ook als je retouren uit de website in de winkel wilt verwerken.

Betalen via messaging apps, chat en/of sociale media
Onlangs waren ABN Amro en ING in het nieuws omdat ze het mogelijk maken een betalingsverzoek via WhatsApp naar vrienden te versturen. Deze krijgen een bericht met een link naar een iDeal-betaling. De Chinese tegenhanger van WhatsApp, WeChat, maakt het mogelijk om onderling geld uit te wisselen. Het is één van de grootste spelers geworden op het gebied van mobile payments. De waarde van de betalingen binnen WeChat is inmiddels het dubbele van die van PayPal!

Daarnaast zijn er voor fintech bedrijven steeds meer mogelijkheden om apps te maken voor, bijvoorbeeld, Facebook Messenger of iMessage. Het ligt dus voor de hand dat binnenkort ook in Nederland de mogelijkheid ontstaat om te betalen via een bericht, eventueel ondersteund met een vingerafdruk op je mobiele telefoon. Hiermee wordt het nog makkelijker om persoonlijke aanbiedingen te versturen via social media, die direct door de klant afgenomen kunnen worden.

Kortom, ook op het gebied van betalingen en financiële technologie gaan de ontwikkelingen erg hard. Als je gebruikmaakt van deze technologie, dan ontstaan er nieuwe kansen waarmee je je klanten een nog betere ervaring kunt bieden.

Peter van der Schaar is oprichter en directeur van marketing- en technologiebedrijf Netwinst. Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2016.