Fulfilment by Zalando is van start gegaan, blijkt uit de onlangs gepubliceerde kwartaalrapportage van het bedrijf. Zalando houdt producten voor merken op voorraad, om ze na aankoop te verzenden naar webshoppers.
Net als Amazon en bol.com manifesteert Zalando zich als logistiek dienstverlener, een stap die overigens al eerder werd aangekondigd. Voor welke partij(en) de ‘Spotify van de modebranche’ de fulfilment thans uit handen neemt, is niet bekend.
Marketingbereik en logistieke ontzorging
Zalando wil een spilfunctie vervullen in de modewereld. De nummer 3 van de Twinkle100 ontsluit sinds kort bijvoorbeeld magazijn- en winkelvoorraden van andere verkopers via zijn Zalando Merchant Center. Zij kunnen meeliften op het marketingbereik van de Duitse e-commerce gigant, terwijl Fulfilment by Zalando juist logistieke ontzorging belooft. De service kan onder meer uitkomst bieden aan internationale merken die geen eigen magazijn hebben op Europees grondgebied.
Fulfilmentkosten
Zalando boekte afgelopen kwartaal een operationele winst, al weet het buiten zijn thuisregio nog geen zwarte cijfers te schrijven. De fulfilmentkosten van het bedrijf zijn in een jaar tijd fors gedaald, merkt Walther Ploos van Amstel op:
Nieuwe magazijnen
Zalando beschikt over drie eigen magazijnen in Duitsland en een satellietmagazijn in Italië. Daar komen in 2017 een groot magazijn in Polen en een satelliet in Parijs bij. Het laatse zal door een derde partij worden gerund:
Interessante move. Een belangrijke kracht van Zalando is logistiek, iets dat waardevol kan zijn voor andere spelers.
Moet je ook je producten via Zalando kanaal aanbieden of kan dat ook zonder?
Al die marktplaatsen die ook logistiek gaan aanbieden. Ik snap het wel vanuit hun. Maar externe merchants die verkopen op zo'n platform doen er niet altijd verstandig aan. Mijn ervaring leert dat je de marktplaatsen niet al te veel moet vertrouwen. Snellopende produkten gaan ze al snel zelf verkopen namelijk.
Tegelijkertijd zijn er partijen die op veel platformen parallel verkopen. Je kunt onmogelijk overal voorraden neerleggen. Voor partijen die puur via 1 platform verkopen, kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar al deze clubs hebben geen goede voorwaarden om ook orders vanuit andere platformen dan hun eigen platform te beleveren.
Ik geloof meer in meer onafhankelijke consolidatie van transportvolumes via bijvoorbeeld logistieke dienstverleners dan wel via onafhankelijke sorteerhubs zoals de Parcelhub Venlo zoals die momenteel wordt opgezet.
Om er nog aan toe te voegen. Op het gebied van warehousing activiteiten is er amper onderscheid tussen kostenniveau tussen de diverse pure-players. Op het gebied van transport telt het volume. Het gros van de mogelijke besparing komt dus uit het gebied van transport. Amazon en andere clubs zijn met name happig op "kleinere produkten" want daarmee halen ze het gemiddelde gewicht en volume van hun eigen pakketten omlaag en profiteren ze zelf dus ook extra. Voor de rest wordt er veel gefund vanuit de commissies. Die retourkosten bij bol.com van EUR 0,99 per retour die je als merchant betaalt is natuurlijk onzin want de echte kosten liggen veel hoger. En Docdata staat nou niet bekend als een super efficiente e-fulfillment operatie met lage kosten. Ik ken pure players die echt een veel lager kostenniveau hebben.