Twinkle | Digital Commerce

Onafhankelijkheid Iens wederom in twijfel getrokken

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:29

Restauranthouders beklagen zich wederom over de nieuwe werkwijze van reserveringssite Iens: betalende restauranthouders komen bovenaan, ongeacht waardering uit reviews. De Koninklijke Horeca-unie overweegt actie.

Restaurants die betalen voor het reserveringssysteem SeatMe van Iens, worden het eerst getoond op de site. Daaronder staan niet-aangesloten restaurants. Waar Iens zich vroeger profileerde als onafhankelijk review-platform, moet er nu door de bezoeker doorgeklikt worden naar een selectie van de restaurants op waardering.

In oktober werd reserveringssite Couverts overgenomen door Iens, waardoor de machtspositie van het platform sterker werd. Restauranthouders voelen zich daardoor onder druk gezet een betaald abonnement te nemen, waarbij 1,5 tot 2 euro per reservering (per persoon) betaald moet worden. 

Actie vanuit KHN
De Koninklijke Horeca Nederland (KHN) uit zijn zorgen over de ontwikkeling. "Waar Iens de ondernemers vroeger ten goede kwam, gaat het platform sinds de overname door Tripadvisor nu heel commerciël te werk. De vraag is of je die kosten aan ondernemers door kunt doorberekenen,' meldt Joris Prinssen, woordvoerder van de KHN, aan Twinkle. 'We kijken naar signalen uit het veld en nemen waar. Er wordt bekeken of we actie gaan ondernemen en welke actie dat gaat zijn.'

UPDATE 16.10 uur:
Iens verklaart het volgende aan Twinkle: 'Uit onderzoek blijkt dat restaurantbezoekers steeds meer direct willen reserveren; die mogelijkheid bieden we nu al geruime tijd. Daarnaast kunnen potentiële gasten zelf hun selectiecriteria bepalen, of dit nu de beste beoordeling óf online beschikbaarheid is. Het is aan restaurants om te bepalen of ze reserveringen willen aannemen via ons reserveringssysteem. Ondanks dat door het afschaffen van de premium listing Iens juist eerlijker en transparanter is geworden, is er helaas een klein aantal restaurants dat zich daar jammer genoeg niet in kan vinden. We nemen hun kritiek ter harte en zijn met ze in gesprek om tot een oplossing te komen.'