Bezorgen per fiets is een sympathiek alternatief voor de bestelbusjesvloot die onze binnensteden dagelijks naar adem doet happen. Toch willen fietskoeriersbedrijven maar niet echt groot worden. De extra schakel in de keten kost geld en tijd. Bovendien is er geen overkoepelende partij die webwinkels landelijke dekking garandeert. Maar er is goed nieuws. Nieuwe marktpartijen dienen zich aan. ‘We willen in die elektronische checkout.’
Tekst: Ton Verheijen
Wil je een pakket laten bezorgen door een fietskoerier? Probeer het eens bij FietsXpress, Komeet, Cycloon, Kappa Koeriers, Per Fiets, Demarrage, Shortcut, De Versnelling, Velocity, Groot Verzet, MSG of Aelita. Nog geen geschikte partner gevonden? Klop eens aan bij Parkstad Fietskoeriers, TringTring, Fietskoeriers Apeldoorn, 2Wielkoeriers, Drechtcycle, Zoef of GreenSpeed. Er is keuze genoeg. En dat is nou precies het probleem. Geen webwinkelier die het in zijn hoofd haalt relaties aan te gaan met twintig verschillende koeriersbedrijven in twintig verschillende steden. Logisch. Dat zou nooit rendabel worden. Daarmee zit de fietskoeriersbranche in een spagaat.
‘Stadspecifiek leveren werkt niet’, vindt ook Margreeth Pape, adviseur Logistiek & Duurzaamheid bij Thuiswinkel.org. ‘Als webwinkel moet je met ongelofelijk veel partijen gaan samenwerken om Nederland te bedienen. Ik ken geen webwinkel die daartoe bereid is. Een bijkomend en minstens zo groot probleem is die extra schakel in de keten. In de hub aan de rand van de stad moet het pakket worden overgedragen aan de fietskoerier. Deze extra stap in de last mile is niet in overeenstemming met wat de consument wil. Die kiest voor snelle levering en een lage prijs. Maar logistiek is nu eenmaal niet gratis. En snelle levering heeft milieutechnische consequenties.’
Groen gas
Naast problemen zijn er gelukkig ook nieuwe kansen en mogelijkheden. En daarover gaat dit artikel. Fietskoeriers maken de wereld een stukje groener. Hoe groter en wijdvertakter hun netwerk, hoe schoner en rustiger Nederland wordt. En laat er nu net goed nieuws zijn van Fietskoeriers.nl, een landelijk platform dat sinds begin mei in de lucht is. Fietskoeriers.nl werd opgezet door FietsXpress (Den Haag), Velocity (Nijmegen) en Cycloon (vier vestigingen) om de impact van de branche te vergroten. ‘We merken al langer dat er grote vraag is naar duurzame bezorging’, aldus Thomas van Maanen van Fietskoeriers.nl. ‘Het werk bleef ondertussen altijd beperkt tot één stad. Dat vonden we veel te lokaal. Wij snappen ook dat webwinkels landelijke partners willen. Het leek ons dus goed om samen te gaan werken als één platform en benaderbaar te worden als één organisatie.’
Al in 27 steden (tussen Alphen a/d Rijn en Zwolle) is Fietskoeriers.nl actief voor winkels en webshops. Het bedrijf garandeert same day delivery in heel Nederland. Van Maanen: ‘We collecteren ‘s middags en bezorgen ’s avonds. Aanmelden voor 12:00 uur betekent dat we diezelfde dag nog leveren tussen 18:00 en 22:00 uur. Daarbij vinden we klantcontact belangrijk om dichte deuren zoveel mogelijk te voorkomen. Via live chat, WhatsApp en telefoon zijn we bereikbaar van 08:00 tot 22:30 uur. In onze steden doen we alles op de fiets vanaf € 6,50 per pakket. Buiten de stad bezorgen we met auto’s die rijden op groen gas.’
Koeriersbedrijven uit heel Nederland zijn aangesloten bij Fietskoeriers.nl. Van Maanen: ‘Ons doel is zoveel mogelijk pakketjes van webshops op de fiets bezorgen in heel Nederland. Dit kan nu door via ons netwerk de pakketten met elkaar uit te wisselen. Fietskoeriers.nl zorgt dat alle pakketten in de juiste stad terechtkomen zodat de koeriers ze uit kunnen fietsen. De klanten die koeriersbedrijven zelf binnenhalen, hebben dus direct invloed op het werk van collegabedrijven in andere steden. Samen kunnen we het werk aan. We hoeven niets weg te geven aan traditionele pakketbezorgers als PostNL of DHL.’
Het verhaal van Fietskoeriers.nl is in overeenstemming met de trends. Er wordt steeds meer rechtstreeks vanuit winkels geleverd in combinatie met ‘thuisbezorging op maat’. Met dit gegeven in het achterhoofd wil Fietskoeriers.nl straks meerdere diensten gaan leveren. Van Maanen: ‘We denken aan express-leveringen rechtstreeks uit de winkel, die binnen één of twee uur in eigen stad worden bezorgd. Ook gaan we pick-ups naar de hubs rond de stad brengen. Deze hubs zitten vlakbij de snelweg, zodat onze autokoerier maar een paar minuten van de snelweg af hoeft. Er leven veel ideeën. Producten die even niet op voorraad zijn in de winkel, kunnen we eenvoudig per fietskoerier nasturen. Producten ter reparatie kunnen we supersnel bij klanten ophalen en na reparatie weer thuisbezorgen. Zware boodschappen kunnen we bij klanten thuis afleveren. Met dit soort dienstverlening gaan we onszelf profileren.’
Gent: droog én gekoeld
Een andere nieuwkomer met een goed verhaal is het Belgische Bubble Post. ‘Honderd procent ecologisch leveren’, is de belofte van dit bedrijf, gespecialiseerd in first and last mile delivery. Het bedrijf is grenzeloos ambitieus en heeft bepaald geen last van valse bescheidenheid. ‘De stad weer teruggeven aan de inwoners’, dat is de inzet. Maatschappelijk engagement is daarbij leidend. Een groot deel van de CO₂-uitstoot komt op rekening van pakkettenleveranciers, stelt Bubble Post op de website. Die leveranciers vervoeren te veel lucht, en bellen te vaak voor niks aan. Daar wil het bedrijf een stokje voor steken. Geleverd wordt er du moment dat de klant het wil.
Het concept slaat aan: in 2013 gestart in Gent en nu al staat de teller op veertien vestigingen in België, vierduizend leveringen per dag en 150 mensen op de payroll (de zogenaamde bubble heroes). De dienstverlening van Bubble Post lijkt op die van Fietskoeriers.nl. De goederen worden aan de rand van de stad afgeleverd in magazijnen waarna ze gesorteerd en gebundeld worden. Met slimme software wordt de meest efficiënte route berekend en het meest geschikte voertuig gekozen. Goederen buiten de stad worden geleverd door partners van Bubble Post. Daarmee heeft het bedrijf toch landelijke dekking.
Raimond Zegveld, commercieel directeur Nederland, reist momenteel stad en land af om Bubble Post ook hier op de kaart te krijgen. ‘Steden openen’, noemt hij het zelf. De inspanningen van Zegveld hebben al resultaat opgeleverd. Het bedrijf heeft sinds kort vestigingen in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Zegveld: ‘De komende maanden komen daar Breda, Den Haag en Eindhoven bij. En we voeren gesprekken met Groningen en Maastricht. We willen doorbreken in de Benelux en daarna in de rest van Europa. We willen onze duurzame oplossing voor stedelijke distributie in zoveel mogelijk Europese steden.’
Bubble Post heeft in vergelijking met Fietskoeriers.nl nog iets extra’s te bieden. Het bedrijf levert zowel droog als gekoeld (lees: voedingswaren). De bikes en trikes van Bubble Post zijn hypermoderne elektrische transportfietsen (inclusief live tracking, elektronisch ondertekenen, een persoonlijke login en WMS-beheer) met actieve koeling en een laadvermogen van 1,8 kubieke meter. Voor grotere leveringen heeft Bubble Post de E-van en CNG-sprinter ter beschikking. Deze bestelbusjes rijden op aardgas.
Het verhaal van Bubble Post doet het goed bij de koffieautomaat. Maar een kanttekening is wel op zijn plaats, want makkelijk scoren is er niet bij. Marktaandeel veroveren gaat gepaard met zweet en tranen. Zegveld: ‘De consument vindt ons interessant, dat merken we aan alles. Toch is dat nog geen reden om over te stappen. Selecteren doen consumenten nog steeds vooral op prijs. Wij sturen daarom aan op een bredere discussie. “Groen” vraagt om een joint effort van webwinkel, consument en logistieke partner. De consument zover krijgen dat die bereid is iets meer te betalen, wordt nu de grote uitdaging. We willen in die elektronische checkout.’
Pakketkluiswanden
Pape van Thuiswinkel.org is blij met nieuwe marktpartijen die Nederland gaan bedienen: ‘Zeker gezien het feit dat er steeds meer direct vanuit winkels wordt geleverd. Dat betekent: nóg meer logistiek en nóg meer verkeersstromen in de binnenstad. Winkels worden kleine distributiecentra en same day delivery neemt een hoge vlucht. Fietskoeriers zijn dan een ideale duurzame oplossing.’
Volgens Pape zijn er meer duurzame opties die nu nog niet (of te weinig) worden benut. Pape: ‘Wat te denken van pakketkluiswanden? Iedere vervoerder heeft nu zijn eigen pakketkluiswand. Meer samenwerking kan leiden tot kluiswanden voor een hele buurt of wijk. Zulke onbemande afhaalpunten zijn net als fietskoeriers in opkomst. En dat is logisch. De huidige aflevermethodes zijn te beperkt en de situatie wordt langzaam maar zeker onhoudbaar.’
De gestage ontwikkeling van alternatieve logistieke oplossingen heeft als nadeel dat die eigenlijk te traag verloopt om de overvolle binnensteden te ontlasten. Pape noemt CO₂–beprijzing, waar de overheid over nadenkt, als een van de mogelijkheden om meer druk op de ketel te zetten. Een hogere prijs voor CO₂ is een aanmoediging voor bedrijven om actief te zoeken naar duurzame oplossingen. Europees gezien is er nog geen overeenstemming. Op landelijk niveau zijn al successen geboekt. Zweden en Engeland hebben initiatieven genomen om CO₂-besparing te belonen. Ondertussen wordt er onderzoek verricht. Onderzoeksbureau Ecofys kijkt hoe CO₂-tarieven duurzame groei kunnen versterken. Ecofys’ onderzoek naar kansen en effecten van CO₂-beprijzing zal drie jaar duren.
Ondertussen kunt u gewoon een fietskoerier nemen om uw pakketje te laten bezorgen. Met partijen als Fietskoeriers.nl en Bubble Post lijkt de markt flink in beweging te komen. Zitten deze twee partijen niet in elkaars vaarwater? Zegveld van Bubble Post vindt van niet: ‘Soms komen we elkaar tegen en dat is alleen maar mooi. We werken juist graag samen. De markt is groot genoeg voor meerdere partijen. We kunnen dit niet alleen. Ook DHL en PostNL zie ik als partners, met name voor leveringen buiten ons netwerk. We vinden het prettig als zij goederen bij ons aanbieden en wij de last mile doen. Voor same day delivery is de fietskoerier een ideale partner.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2016.
Met name Bubble Post vind ik een fantastisch initiatief. Maar om echt in die checkout te komen zal het bedrijf toch een manier moeten vinden om een prijsconcurrerend product aan te bieden. Want de consument zal niet meer willen gaan betalen. Althans, niet het overgrote deel van de online shoppers. En dat is toch waat het voor kleine innovatieve spelers om draait in deze branche: voldoende pakketvolumes behalen.
Succes!